[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 56-45 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه دلبستگی‌محورِ مادران بر شناخت اجتماعیِ نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
دکتر محبوبه چین آوه، مهرنوش اخلاقی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
چکیده:   (547 مشاهده)
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی برنامه دلبستگی­محور مادران بر شناخت اجتماعیِ (نظریه ذهن عاطفی و شناختی) نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی در قالب طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان مبتلا به اختلال­های طیف اتیسم و مادران آنان بود که در 6 ماه دوم سال 1396 به پنج مرکز خدمات روان­شناختی و مشاوره در شهر تهران مراجعه کرده بودند. از بین این افراد، 43 جفت مادر و نوجوان به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (22 نفر) جای داده شدند. برنامه­ دلبستگی­محور طی هشت جلسه و به صورت هفتگی برای مادران گروه آزمایش اجرا شد و مادران گروه کنترل در لیست انتظار جای گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ذهن­خوانی از طریق تصویر چشم (نظریه ذهن عاطفی) و آزمون باور کاذب سالی-آن (نظریه ذهن شناختی) بود که در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون توسط نوجوانان مبتلا به اتیسم تکمیل شدند.
یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه دلبستگی محورِ مادران منجر به افزایش نظریه ذهن عاطفی فرزندان مبتلا به اتیسم آنان شده است (25/7=F، 009/0p<)، اما اثری بر بعد شناختی نظریه ذهن نداشته است (53/0=F، 46/0< p).   
بحث و نتیجه­گیری: دلیل عمده اثربخشی برنامه دلبستگی­محور بر نظریه ذهن عاطفی را می­توان مربوط به اثرات این برنامه بر افزایش آگاهی مادر و فرزند از یکدیگر در سطح روان­شناختی دانست.
واژه‌های کلیدی: اتیسم، برنامه دلبستگی‌محور، شناخت اجتماعی، نظریه ذهن.
متن کامل [PDF 975 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/5 | پذیرش: 1398/5/27 | انتشار: 1398/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chinaveh M, Akhlaghi M. Efficacy of attachment based parent training program on social cognition in adolescents with high function autism. JOEC. 2020; 19 (4) :56-45
URL: http://joec.ir/article-1-919-fa.html

چین آوه محبوبه، اخلاقی مهرنوش. اثربخشی برنامه دلبستگی‌محورِ مادران بر شناخت اجتماعیِ نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :56-45

URL: http://joec.ir/article-1-919-fa.html



دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4146