[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 56-45 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه دلبستگی‌محورِ مادران بر شناخت اجتماعیِ نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
دکتر محبوبه چین آوه*، مهرنوش اخلاقی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
چکیده:   (348 مشاهده)
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی برنامه دلبستگی­محور مادران بر شناخت اجتماعیِ (نظریه ذهن عاطفی و شناختی) نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی در قالب طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان مبتلا به اختلال­های طیف اتیسم و مادران آنان بود که در 6 ماه دوم سال 1396 به پنج مرکز خدمات روان­شناختی و مشاوره در شهر تهران مراجعه کرده بودند. از بین این افراد، 43 جفت مادر و نوجوان به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (22 نفر) جای داده شدند. برنامه­ دلبستگی­محور طی هشت جلسه و به صورت هفتگی برای مادران گروه آزمایش اجرا شد و مادران گروه کنترل در لیست انتظار جای گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ذهن­خوانی از طریق تصویر چشم (نظریه ذهن عاطفی) و آزمون باور کاذب سالی-آن (نظریه ذهن شناختی) بود که در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون توسط نوجوانان مبتلا به اتیسم تکمیل شدند.
یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه دلبستگی محورِ مادران منجر به افزایش نظریه ذهن عاطفی فرزندان مبتلا به اتیسم آنان شده است (25/7=F، 009/0p<)، اما اثری بر بعد شناختی نظریه ذهن نداشته است (53/0=F، 46/0< p).   
بحث و نتیجه­گیری: دلیل عمده اثربخشی برنامه دلبستگی­محور بر نظریه ذهن عاطفی را می­توان مربوط به اثرات این برنامه بر افزایش آگاهی مادر و فرزند از یکدیگر در سطح روان­شناختی دانست.
واژه‌های کلیدی: اتیسم، برنامه دلبستگی‌محور، شناخت اجتماعی، نظریه ذهن.
متن کامل [PDF 975 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chinaveh M, Akhlaghi M. Efficacy of attachment based parent training program on social cognition in adolescents with high function autism. JOEC. 2020; 19 (4) :56-45
URL: http://joec.ir/article-1-919-fa.html

چین آوه محبوبه، اخلاقی مهرنوش. اثربخشی برنامه دلبستگی‌محورِ مادران بر شناخت اجتماعیِ نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :56-45

URL: http://joec.ir/article-1-919-fa.html



دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4106