[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 45-56 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامۀ آموزشی دلبستگی-محورِ مادران بر شناخت اجتماعیِ نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
محبوبه چین آوه 1، مهرنوش اخلاقی2
1- استادیار گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد ارسنجان ،دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
چکیده:   (2713 مشاهده)
هدف: هدف مطالعۀ حاضر بررسی اثربخشی برنامۀ دلبستگی-محور مادران بر شناخت اجتماعیِ (نظریۀ ذهن عاطفی و شناختی) نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالاست. روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی در قالب طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل نابرابر است. جامعۀ آماری شامل تمامی نوجوانان مبتلا به اختلال‌های طیف اتیسم و مادران آنان است که در شش ماه دوم سال 1396 به پنج مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره در شهر تهران مراجعه کرده بودند. از بین این افراد 43 زوج مادر و فرزند نوجوان به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (22 نفر) جای داده شدند. برنامۀ دلبستگی-‌محور طی هشت جلسه و به صورت هفتگی برای مادران گروه آزمایش اجرا شد و مادران گروه کنترل در لیست انتظار جای گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ذهن‌خوانی از طریق تصویر چشم (نظریۀ ذهن عاطفی) و آزمون باور کاذب سالی-آن (نظریه ذهن شناختی) بود که در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون توسط نوجوانان مبتلا به اتیسم تکمیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان می‌دهد که برنامۀ دلبستگی-محورِ مادران منجر به افزایش نظریۀ ذهن عاطفی فرزندان مبتلا به اتیسم آنان شده است (25/7=F، 01/0p<)، اما اثری بر بعد شناختی نظریۀ ذهن نداشته است (53/0=F، 05/0> p). بحث و نتیجه‌گیری: دلایل عمدۀ اثربخشی برنامۀ دلبستگی-محور بر نظریۀ ذهن عاطفی را می‌توان مربوط به اثرات این برنامه بر افزایش آگاهی مادر و فرزند از یکدیگر در سطح روان‌شناختی دانست.
واژه‌های کلیدی: اتیسم، برنامۀ دلبستگی-محور، شناخت اجتماعی، نظریۀ ذهن.
متن کامل [PDF 975 kb]   (1183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/5 | پذیرش: 1398/5/27 | انتشار: 1398/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chinaveh M, Akhlaghi M. Efficacy of attachment based parent training program on social cognition in adolescents with high function autism. JOEC 2020; 19 (4) :56-45
URL: http://joec.ir/article-1-919-fa.html

چین آوه محبوبه، اخلاقی مهرنوش. اثربخشی برنامۀ آموزشی دلبستگی-محورِ مادران بر شناخت اجتماعیِ نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :56-45

URL: http://joec.ir/article-1-919-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645