[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 27-38 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی قصه درمانی و درمان روان نمایشگری بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص
مهناز علی مرادی، دکتر شهره قربان شیرودی*، دکتر جواد خلعتبری، دکتر محمدعلی رحمانی
دانشگاه آزاد واحد تنکابن
چکیده:   (650 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی قصه درمانی (شناختی- رفتاری)  و درمان  روان نمایشگری  بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش :  یک پژوهش آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه گواه  بود . جامعۀ آماری شامل کلیه ی دانش‌آموزان دختر پایه ششم  با  اختلال یادگیری خاص ، مراجعه کننده  به مراکز مشاوره (تحت نظارت آموزش و پرورش ) شهرستان بهارستان که در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ شاغل به تحصیل بوده اند که توسط ﻣﻘﻴﺎس ﻫﻮش وﻛﺴﻠﺮ ﻛﻮدﻛﺎن نسخه ﭼﻬﺎر  WISC-IV ( ۲۰۰۳)  در بخش روانسنجی مراکز مشاوره ، شناسایی  و مورد تشخیص واقع شدند . سپس ۴۸ نفراز دانش‌آموزان دختر پایه ششم با اختلال یادگیری خاص  با  پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (ویلکات و همکاران ، ۲۰۱۱)  ،  پرسشنامه   خودتوانمند سازی اجتماعی( پرندین ،۱۳۸۵ ) و پرسشنامه ناگویی هیجانی ( تورنتو ، ۱۹۹۴)  با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده   انتخاب  شدند و به صورت تصادفی در سه گروه ( دو گروه آزمایش و یک گروه گواه ) قرار گرفتند .  داده‌ها از طریق آمار توصیفی ( میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری(مانکوا) و یک متغیری ( آنکوا) و آزمون تعقیبی  بونفرونی   با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد . یافته ها:نتایج نشان داد بین گروه های آزمایشی که تحت تاثیر قصه درمانی و روان نمایشگری قرار گرفتند در میزان خودتوانمندساری اجتماعی  و ناگویی هیجانی تفاوت معناداری P <0/01) ( وجود دارد .نتیجه گیری : بر اساس یافته هامیتوان نتیجه گرفت  با توجه به مقایسه تفاوت میانگین های دو گروه آزمایش ، در افزایش  متغیر خودتوانمندسازی اجتماعی و در  کاهش متغیر  ناگویی هیجانی  بیشترین تاثیر مربوط به قصه درمانی و سپس روان نماشگری  می باشد.
 
واژه‌های کلیدی: قصه درمانی، درمان روان نمایشگری، خودتوانمندسازی اجتماعی، ناگویی هیجانی، اختلال یادگیری خاص
متن کامل [PDF 273 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alimoradi M, Ghorban Shiroudi S, Khalatbari J, Rahmani M A. comparison of the effectiveness of Narrative therapy (cognitive-behavioral) and Psychodrama on Social self- empowerment and Alexithymia in female students with specific learning disorder . JOEC. 2019; 19 (1) :27-38
URL: http://joec.ir/article-1-907-fa.html

علی مرادی مهناز، قربان شیرودی شهره، خلعتبری جواد، رحمانی محمدعلی. مقایسه اثربخشی قصه درمانی و درمان روان نمایشگری بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (1) :27-38

URL: http://joec.ir/article-1-907-fa.html



دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991