[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 38-27 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی قصه‌درمانی و درمان روان‌نمایشگری بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش‌آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص
مهناز علی مرادی1 ، شهره قربان شیرودی 2، جواد خلعتبری2 ، محمدعلی رحمانی2
1- وزارت آموزش و پرورش
2- دانشگاه آزاد واحد تنکابن
چکیده:   (3924 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی قصه‌درمانی و درمان روان‌نمایشگری بر خود توانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش‌آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل ۴۸ نفر از دانش‌آموزان دختر پایه ششم با اختلال یادگیری خاص بود که در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ شاغل به تحصیل بوده و توسط ﻣﻘﻴﺎس ﻫﻮش وﻛﺴﻠﺮ ﻛﻮدﻛﺎن و پرسش‌نامه مشکلات یادگیری کلورادو، تشخیص داده شده و اختلال آنها تأیید شده است. افراد نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسش‌نامه خودتوانمندسازی اجتماعی و پرسش‌نامه ناگویی هیجانی ، مداخله قصه‌درمانی برای گروه آزمایشی اول به صورت ۱۰جلسه یک ساعت و نیمه و مداخله روان‌نمایشگری برای گروه آزمایشی دوم به صورت ۸ جلسه ۲ ساعته انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در گروه‌های آزمایشی تحت درمان با قصه‌درمانی و روان‌نمایشگری، میزان خودتوانمندساری اجتماعی و ناگویی هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد و با توجه به مقایسه تفاوت میانگینهای دو گروه آزمایشی، در افزایش متغیر خودتوانمندسازی اجتماعی و در کاهش متغیر ناگویی هیجانی بیشترین تأثیر مربوط به قصه‌درمانی سپس روان‌نمایشگری است. نتیجه‌گیری: بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که قصه‌درمانی و روان‌نمایشگری می‌توانند به عنوان مداخلات تکمیلی در جهت کاهش و بهبود مشکلات روانشناختی دانش‌آموزان دختر دارای اختلال یادگیری خاص به کار گرفته شوند.

 
واژه‌های کلیدی: : قصه‌درمانی، درمان روان‌نمایشگری، خودتوانمندسازی اجتماعی، ناگویی هیجانی، اختلال یادگیری خاص
متن کامل [PDF 273 kb]   (3410 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/12 | پذیرش: 1397/11/7 | انتشار: 1398/3/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alimoradi M, Ghorban Shiroudi S, Khalatbari J, Rahmani M A. Comparison of the Effectiveness of Narrative Therapy and Psychodrama in the Social Self-Empowerment and Alexithymia of Female Students with Specific Learning Disorders. JOEC 2019; 19 (1) :27-38
URL: http://joec.ir/article-1-907-fa.html

علی مرادی مهناز، قربان شیرودی شهره، خلعتبری جواد، رحمانی محمدعلی. مقایسه اثربخشی قصه‌درمانی و درمان روان‌نمایشگری بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش‌آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (1) :27-38

URL: http://joec.ir/article-1-907-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645