[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 56-43 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش غنی‌شده با نقشه مفهومی بر یادگیری، یادداری و بار‌شناختی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
رحیم مرادی 1، حسن ملکی2 ، سیروس منصوری1
1- دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک
2- رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
چکیده:   (1217 مشاهده)
 هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش غنی‌شده با نقشه مفهومی و روش سنتی بر یادگیری، یادداری و بارشناختی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در درس علوم تجربی انجام شده است. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. از بین تمام دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه سوم ابتدایی شهر تهران تعداد 30 نفر از آنها از راه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. برای هر گروه، نخست پیش‌آزمون یادگیری اجرا، سپس در گروه آزمایش، نخست معلم درس خود را (مباحث انواع مواد، اندازه‌گیری مواد، آب‌ها) به‌طور کامل به دانش‌آموزان ارائه داد و سپس از نقشه مفهومی به‌عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده شد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم درس علوم به روش مرسوم خود ادامه داد. در پایان، پس‌آزمون یادگیری و بارشناختی و پس از سه هفته، آزمون یادداری انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین یادگیری دانش‌آموزان گروه آزمایش و کنترل با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (007/0 >P). همچنین بین یادداری آنها با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (004/0 >P). از نظر بارشناختی تحمیل‌شده بر حافظه دانش‌آموزان نیز، بارشناختی کمتری بر حافظه دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش‌آموزان گروه کنترل وارد شد (001/0 >P). نتیجه گیری: استفاده از راهبرد آموزشی نقشه مفهومی به‌عنوان یک مداخله مبتنی بر فراشناخت می‌تواند باعث افزایش یادگیری و یادداری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و در‌نتیجه کاهش بارشناختی وارد‌شده بر حافظه این دانش‌آموزان شود.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، یادگیری، یادداری، بارشناختی، کم‌توان ذهنی.
متن کامل [PDF 1306 kb]   (849 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/7 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار: 1401/3/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi R, Maleki H, Mansori S. The effectiveness of education by conceptual map on learning, on learning, retention and cognitive load of mental retardation students. JOEC 2022; 22 (1) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-742-fa.html

مرادی رحیم، ملکی حسن، منصوری سیروس. اثربخشی آموزش غنی‌شده با نقشه مفهومی بر یادگیری، یادداری و بار‌شناختی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :43-56

URL: http://joec.ir/article-1-742-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645