استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده: (929 مشاهده)
هدف: اختلال یادگیری ویزه ، اختلالی است که توانایی فهمیدن، یا استفاده کردن از زبان نوشتاری، انجام دادن محاسبات ریاضی هماهنگ کردن حرکات یا توجه مستقیم را تحت تاثیر قرار میدهد. مداخلات و روشهای آموزشی و درمانی مختلفی که برای درمان و بهبود اختلال یادگیری خاص به کار گرفته شده است؛ گاه اثربخشی مناسبی از خود نشان داده و در برخی موارد اثربخشی کافی نداشته و یا نتایج متناقض بوده است. بنابراین به منظور ترکیب نتایج تحقیقات قبلی و حل تناقضات و نیز دستیابی به نتیجهگیری کلی استفاده از فراتحلیل لازم به نظر میرسد. روش: جهت نیل به اهداف پژوهش با بهرهگیری از روش فراتحلیل، از نتایج کمی 128 پژوهش منتخب، که با توجه به ملاکهای ورود و خروج و بهرهگیری از کلیدواژههای تعیینشده از طریق دانشگاههای معتبر سراسر کشور و بانکهای اطلاعاتی مختلف کشور بهدستآمده بود، استفاده گردید و درمجموع 623 اندازه اثر اولیه به دست آمده و با نرمافزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که مقدار اندازه اثر ترکیبی اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالات یادگیری 1.13، و پس از تفکیک به متغیرهای پیامد چندگانه مقدار اندازه اثر ترکیبی برای اختلال خواندن 0/80، اختلال نوشتن 0/94، اختلال ریاضی 1.05 میباشد که تمامی این اندازه اثرها معنیدار میباشد(0/001≤P). نتیجهگیری: مقادیر اندازههای اثر ترکیبی را بر اساس ملاک کوهن نشانگر اثربخشی در حد بالای مداخلات آموزشی و درمانی میباشند. همچنین این مطالعه تلویحاتی را برای استفاده از مداخلات مختلف جهت بهبود اختلال یادگیری ویژه را به دنبال دارد.
Mohammadi molod S, mesrabadi J, habibi kaleybar R. Effectiveness of educational and therapeutic interventions on specific learning disorder: a meta-analysis study. JOEC. 2020; 20 (2) :115-130 URL: http://joec.ir/article-1-733-fa.html
محمدی مولود سعید، مصرآبادی جواد، حبیبی کلیبر رامین. اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلال یادگیری ویژه : یک مطالعه فراتحلیلی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :115-130