[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 115-130 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلال یادگیری ویژه : یک مطالعه فراتحلیلی
سعید محمدی مولود، دکتر جواد مصرآبادی، آقای رامین حبیبی کلیبر
استاد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (929 مشاهده)
 هدف: اختلال­ یادگیری ویزه ، اختلالی است که توانایی فهمیدن، یا استفاده کردن از زبان نوشتاری، انجام دادن محاسبات ریاضی هماهنگ کردن حرکات­ یا توجه مستقیم را تحت تاثیر قرار می‌­دهد. مداخلات و روش­های آموزشی و درمانی مختلفی که برای درمان و بهبود اختلال یادگیری خاص به کار گرفته شده است؛ گاه اثربخشی مناسبی از خود نشان داده و در برخی موارد اثربخشی کافی نداشته و یا نتایج متناقض بوده است. بنابراین به منظور ترکیب نتایج تحقیقات قبلی و حل تناقضات و نیز دست­یابی به نتیجه­‌گیری کلی استفاده از فراتحلیل لازم به نظر می‌رسد. روش: جهت نیل به اهداف پژوهش با بهره­‌گیری از روش فراتحلیل، از نتایج کمی 128 پژوهش منتخب، که با توجه به ملاک­‌های ورود و خروج و بهره­‌گیری از کلیدواژه‌های تعیین‌شده از طریق دانشگاه­‌های معتبر سراسر کشور و بانک­‌های اطلاعاتی مختلف کشور به‌دست‌آمده بود، استفاده گردید و درمجموع 623 اندازه اثر اولیه به دست آمده و با نرم‌افزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­‌ها: نتایج تحلیل نشان داد که مقدار اندازه اثر ترکیبی اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالات یادگیری 1.13، و پس از تفکیک به متغیرهای پیامد چندگانه مقدار اندازه اثر ترکیبی برای اختلال خواندن 0/80، اختلال نوشتن 0/94، اختلال ریاضی 1.05 می‌باشد که تمامی این اندازه اثرها معنی‌دار می‌باشد(0/001P).
نتیجه­‌گیری: مقادیر اندازه‌­های اثر ترکیبی را بر اساس ملاک کوهن نشان‌گر اثربخشی در حد بالای مداخلات آموزشی و درمانی می­‌باشند. همچنین این مطالعه تلویحاتی را برای استفاده از مداخلات مختلف جهت بهبود اختلال یادگیری ویژه را به دنبال دارد.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری ویژه، فراتحلیل، مداخلات آموزشی و درمانی، نارسا حساب، نارساخوانی، نارسانویسی
متن کامل [PDF 314 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/15 | پذیرش: 1399/3/16 | انتشار: 1399/7/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi molod S, mesrabadi J, habibi kaleybar R. Effectiveness of educational and therapeutic interventions on specific learning disorder: a meta-analysis study. JOEC. 2020; 20 (2) :115-130
URL: http://joec.ir/article-1-733-fa.html

محمدی مولود سعید، مصرآبادی جواد، حبیبی کلیبر رامین. اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلال یادگیری ویژه : یک مطالعه فراتحلیلی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :115-130

URL: http://joec.ir/article-1-733-fa.html



دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4269