1- استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران 2- کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر گز، ایران
چکیده: (3235 مشاهده)
هدف: تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر بازیهای الکترونیکی جورچین بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان با نارساخوانی شهر گرگان صورت گرفته است. روش: این پژوهش از حیث هدف کاربردی و روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی در دامنه سنی 7 تا 10 سال با اختلال نارساخوانی است که به مراکز دولتی شکوفا، دنا و مراکز غیرانتفاعی حکمت و باران در شهر گرگان مراجعه کردهاند. حجم نمونه با توجه به شبه آزمایشی بودن طرح، ۴۰ نفر در نظر گرفته شده که از این تعداد 20 نفر در گروه آزمایش و20 نفر در گروهکنترلبهصورتتصادفی ساده جایدهی شدهاند. ابزار گردآوریدادهها آزمون خواندننما (کرمی نوری، مرادی، اکبری، 138۷) است و ابزار مداخله بازی الکترونیکی جورچین تتریس است که به مدت چهار هفته و در شش جلسه 30 دقیقهای اجرا شده است. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان میدهد که بازیهای الکترونیکی جورچین بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان دختر نارساخوان شهر گرگان تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: انجام بازیهای الکترونیکی جورچین توسط دانشآموزان نارساخوان شهر گرگان تأثیر مثبتی را بر مهارتهای خواندن به ویژه مؤلفههای «نامیدن تصاویر و درک متن و خواندن کلمات» داشته است. بر این اساس میتوان از این ابزار در مداخلههای بازپروری خواندن استفاده کرد.
bagherpur M, ghajar T. The Effect of Electronic Puzzles on Reading Performance of Students with Dyslexia. JOEC 2019; 19 (3) :5-14 URL: http://joec.ir/article-1-988-fa.html