چکیده هدف: پژوهش حاضر باهدف طراحی برنامه آموزش انعطافپذیری شناختی و بررسی تأثیر آن برکاهش مشکلات رفتاری نوجوانان آهستهگام انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه شاهد بود. از بین 60 دانشآموز آهستهگام 14 تا 18 ساله در شهرستان سرپلذهاب 24 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بهصورت تصادفی به دو گروه 12 نفری تقسیم شدند. گروه آزمایش، آموزش انعطافپذیری شناختی را در 15 جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند درحالیکه به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. برای جمعآوری دادهها از نرمافزار آزمون ویسکانسین و پرسشنامه آخنباخ، فرم والدین و معلم استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری در نرم افزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج این مطالعه بیانگر تأثیر معنادار برنامه آموزش انعطافپذیری شناختی بر کاهش مشکلات رفتاری در نوجوانان آهستهگام بود. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان میدهد که بین گروه آزمایش و گواه حداقل دریکی از متغیرهای وابسته در سطح کمتر از 001/0 تفاوت معنادار و بالاتر از حد شانس و تصادف وجود دارد که نشان از اثربخشی برنامه آموزش انعطافپذیری شناختی حداقل دریکی از متغیرهای وابسته از دیدگاه والدین و معلم دارد. نتیجهگیری: با استفاده از آموزش انعطافپذیری شناختی میتوان مشکلات رفتاری را کاهش داد، بنابراین درمانگران با یافتن فنونی برای افزایش انعطافپذیری شناختی و آموزش آن به نوجوانان آهستهگام میتوانند افق تازهای در برابر حل مشکلات رفتاری این گروه ایجاد کنند.
arjmandnia A A, mahaki F, khankahdani M. Designing a Cognitive Flexibility Training Program and its Impact on Reducing Behavioral Problems in Slow Paced Adolescent. JOEC. 2020; 20 (2) :89-100 URL: http://joec.ir/article-1-1111-fa.html
ارجمندنیا علی اکبر، محکی فرهاد، امیدی خانکهدانی مجید. طراحی برنامه آموزش انعطافپذیری شناختی و بررسی تأثیر آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان کمتوان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :89-100