[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 100-89 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه آموزش انعطاف‌پذیری شناختی و بررسی تأثیر آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان کم‌توان ذهنی
علی اکبر ارجمندنیا1 ، فرهاد محکی* 2، مجید امیدی خانکهدانی3
1- دانشیار دانشگاه تهران
2- اموزش و پرورش
3- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (2372 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه آموزش انعطاف‌پذیری شناختی و بررسی تأثیر آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان کمتوان ذهنی انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. از بین 60 دانش‌آموز کمتوان ذهنی 14 تا 18 ساله در شهرستان سرپل‌ذهاب، 24 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به‌ صورت تصادفی به دو گروه 12 نفری تقسیم شدند. گروه آزمایش، آموزش انعطاف‌پذیری شناختی را در 15 جلسه 45 دقیقه‌ای دریافت کردند درحالی‌که به گروه گواه این آموزش ارائه نشد. برای جمع‌آوری داده‌ها از نرم‌افزار آزمون ویسکانسین و پرسشنامه آخنباخ، فرم والدین و معلم استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری در نرمافزار 21SPSS تجزیه‌ و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج این مطالعه بیانگر تأثیر معنادار برنامه آموزش انعطاف‌پذیری شناختی بر کاهش مشکلات رفتاری در نوجوانان کمتوان ذهنی بود. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان می‌دهد که بین گروه آزمایش و گواه حداقل در یکی از متغیرهای وابسته در سطح کمتر از 001/0 تفاوت معنادار و بالاتر از حد شانس و تصادف وجود دارد که نشان از اثربخشی برنامه آموزش انعطاف‌پذیری شناختی حداقل در یکی از متغیرهای وابسته از دیدگاه والدین و معلم دارد. نتیجه‌گیری: با استفاده از آموزش انعطاف‌پذیری شناختی می‌توان مشکلات رفتاری را کاهش داد. بنابراین درمانگران با پیداکردن فنونی برای افزایش انعطاف‌پذیری شناختی و آموزش آن به نوجوانان کمتوان ذهنی می‌توانند افق تازه‌ای در برابر حل مشکلات رفتاری این گروه ایجاد کنند.
واژه‌های کلیدی: انعطاف‌پذیری شناختی، مشکلات رفتاری، نوجوانان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 218 kb]   (1182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/5 | پذیرش: 1399/3/12 | انتشار: 1399/7/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arjmandnia A A, mahaki F, khankahdani M. Designing a Cognitive Flexibility Training Program and Its Impact on Reducing Behavioral Problems in Intellectual Disability. JOEC 2020; 20 (2) :89-100
URL: http://joec.ir/article-1-1111-fa.html

ارجمندنیا علی اکبر، محکی فرهاد، امیدی خانکهدانی مجید. طراحی برنامه آموزش انعطاف‌پذیری شناختی و بررسی تأثیر آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :89-100

URL: http://joec.ir/article-1-1111-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660