1- دانشیار دانشگاه تهران 2- اموزش و پرورش 3- دانشگاه پیام نور
چکیده: (2372 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه آموزش انعطافپذیری شناختیو بررسی تأثیر آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان کمتوان ذهنی انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. از بین 60 دانشآموز کمتوان ذهنی 14 تا 18 ساله در شهرستان سرپلذهاب، 24 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیهابه صورت تصادفی به دو گروه 12 نفری تقسیم شدند. گروه آزمایش، آموزش انعطافپذیری شناختی را در 15 جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند درحالیکه به گروه گواه این آموزش ارائه نشد. برای جمعآوری دادهها از نرمافزار آزمون ویسکانسین و پرسشنامه آخنباخ، فرم والدین و معلم استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری در نرمافزار 21SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج این مطالعه بیانگر تأثیر معنادار برنامه آموزش انعطافپذیری شناختی بر کاهش مشکلات رفتاری در نوجوانان کمتوان ذهنی بود. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان میدهد که بین گروه آزمایش و گواه حداقل در یکی از متغیرهای وابسته در سطح کمتر از 001/0 تفاوت معنادار و بالاتر از حد شانس و تصادف وجود دارد که نشان از اثربخشی برنامه آموزش انعطافپذیری شناختی حداقل در یکی از متغیرهای وابسته از دیدگاه والدین و معلم دارد. نتیجهگیری: با استفاده از آموزش انعطافپذیری شناختی میتوان مشکلات رفتاری را کاهش داد. بنابراین درمانگران با پیداکردن فنونی برای افزایشانعطافپذیری شناختی و آموزش آن به نوجوانان کمتوان ذهنی میتوانند افق تازهای در برابر حل مشکلات رفتاری این گروه ایجاد کنند.
arjmandnia A A, mahaki F, khankahdani M. Designing a Cognitive Flexibility Training Program and Its Impact on Reducing Behavioral Problems in Intellectual Disability. JOEC 2020; 20 (2) :89-100 URL: http://joec.ir/article-1-1111-fa.html
ارجمندنیا علی اکبر، محکی فرهاد، امیدی خانکهدانی مجید. طراحی برنامه آموزش انعطافپذیری شناختی و بررسی تأثیر آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان کمتوان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :89-100