زمینه و هدف:کودکان احتیاج به تحریکات حسی مناسب دارند، تحریکات حسی مناسب باعث رشد و بهبود مهارتهای حرکتی، و کفایتهای تحصیلی کودکان میشود. از جمله این تحریکات تحریک دهلیزی است. بسیاری از کودکان کم توان ذهنی آموزشپذیر، دارای هماهنگی ضعیف حرکتی و تعادلی، مشکلات مربوط به مهارتهای حرکتی میباشند که بعضی از این کودکان به عنوان مبتلایان به اختلال هماهنگی رشدی شناخته میشوند. در همین راستا، هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر تحریک دهلیزی در بهبود مهارتهای حرکتی دانشآموزان کم توان ذهنی با اختلال هماهنگی رشدی بود.مواد و روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی (طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر شهر اصفهان در مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 30 دانشآموز با استفاده از سیاهه اختلال هماهنگی رشدی (DCD-Q,07) غربال شده و به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند. ایزار این پژوهش مقیاس رشد حرکتی لینکنن- اوزرتسکی و سیاهه اختلال هماهنگی ر[1]شدی (DCD-Q,07) بود. داده ها با استفاده از آزمون آماری t مستقل و تحلیل کوواریانس چند متغیری(Mancova) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: روش مداخلهای تحریک دهلیزی بر بهبود مهارتهای حرکتی، این کودکان موثر بود (001/0p<). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخلهای تحریک دهلیزی در بهبود مهارتهای حرکتی دانشآموزان کم توان ذهنی با اختلال هماهنگی رشدی موثر بوده، بنابراین استفاده از این روش به عنوان روشی در بهبود، بخشی از مشکلات حرکتی این کودکان پیشنهاد میشود.
dadmehr A, Malekpour M, ghamarani A, Rahimzadeh S, hoseinali zadeh M, fereidouni H. The effective of Vestibular stimulation on Improve motor skills in children educable mental retardation with developmental coordination disorder. JOEC. 2020; 20 (2) :21-32 URL: http://joec.ir/article-1-715-fa.html
دادمهر علی اصغر، ملک پور مختار، قمرانی امیر، رحیم زاده سمیه، حسینعلی زاده محمد، فریدونی حمیدرضا. تاثیر روش مداخلهای تحریک دهلیزی در بهبود مهارتهای حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر با اختلال هماهنگی رشدی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :21-32