دکتری مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه الزهرا،
چکیده: (814 مشاهده)
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD) الگوی پایدار کاهش توجه، بیشفعالی و رفتارهای تکانشی است که کنش فرد را در خانه و جامعه مختل میسازد. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثر درمان نوروفیدبک بر همدلی شناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیشفعالی(ADHD) بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و طرح پژوهشی شبهآزمایشی و یک کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری در تحقیق حاضر شامل کلیه نوجوانان بیشفعال مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر واقع در شهر تهران بود. نمونه آماری به صورت در دسترس هدفمند 16 نفر به انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در دو گروه نوروفیدبک وگروه گواه هشت نفره جایگزین شدند. درمان نوروفیدبک براساس پروتکل آلفا/ تتا طی هشت هفته و هر هفته دو جلسه (30 دقیقه) که در مجموع به مدت 16 جلسه اجرا شد. ابزار این تحقیق پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیشفعالی-کمتوجهی بزرگسالان کانرز، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و مقیاس خودسنجی همدلی شناختی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از شاخصهای میانگین، فراوانی و انحراف معیار و در بخش تحلیل آمار استنباطی، برای آزمون سؤالها و تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش، از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده گردید. نتایج نشان داد که همدلی شناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بین گروه نوروفیدبک و گروه گواه در پیشآزمون و پسآزمون اختلاف معنیداری وجود داشت که ثبات قابل توجهی برای این درمان در مرحله پیگیری مشاهده شد(05/0p<). باتوجه به نتایج، توصیه میشود اصول و مفاهیم درمان نوروفیدبک که در واقع تأیید میزان تأثیر آن در جامعه ایرانی است، برای مشاوران مدارس و خانواده در حد یک مأموریت آموزشی و تکلیف اجرایی در نظر گرفته شود و در کارگروههای تخصصی و کارگاههای آموزشی و جلسات توانمندسازی، تحلیل و تفسیر شده تا با یادگیری آن بتوانند در جهت کمک به دانشآموزان بیشفعال و خانوادههای آنان مورداستفاده قرار دهند.
Nooripour R, hosseinian S, afrouz G A, Bakhshani N M. Effectiveness of Neurofeedback on Cognitive Empathy and Cognitive Emotion Regulation in Adolescents with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). JOEC. 2020; 20 (2) :5-20 URL: http://joec.ir/article-1-1078-fa.html
نوری پور لیاولی رقیه، حسینیان سیمین، افروز غلامعلی، بخشانی نورمحمد. بررسی اثر نوروفیدبک بر همدلی شناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان بیشفعال(ADHD). فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :5-20