هدف: این پژوهش با هدف بررسی عملکرد کودکان تکزبانه، دوزبانه و کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در حافظه کاری صورت گرفته است. روش: طرح پژوهش از نوع علی-مقایسهای است. شرکت کنندگان 60 کودک تکزبانه، 34 کودک مبتلا به اختلال یادگیری و 62کودک دوزبانه هستند که آزمون هوش وکسلر کودکانرا تکمیل کردهاند. دادهها با تحلیل واریانس تکمتغیری تحلیل شدهاند. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بین کودکان دوزبانه، تکزبانه و کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در نمرههای حافظه کاری تفاوت معنیداری هست. بهگونهای که کودکان دوزبانه از کودکان تکزبانه و کودکان با اختلال یادگیری عملکرد بهتری در زمینه حافظه کاری دارند. نتیجهگیری: یادگیری زبان دوم با کارکردهای حافظه قویتری همراه است.
Function of children with learning disabilities in working memory: the role of bilingualism. JOEC 2020; 19 (4) :64-57 URL: http://joec.ir/article-1-993-fa.html
نصیری پور صدیقه، طالع پسند سیاوش. عملکرد کودکان با اختلال یادگیری در حافظه کاری: نقش دوزبانگی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :64-57