[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 114-101 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش روش تعامل همه‌جانبه بر کاهش رفتارهای چالش‌برانگیز و افزایش مهارت‌های اجتماعی در کودکان با اختلال طیف اتیسم
رحیمه ملکان1، کامبیز پوشنه2، مهناز استکی3
1- کارشناسی‌ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
2- استادیار گروه روش‌های تربیت و مشاوره،
3- استادیار گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی
چکیده:   (2303 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش روش تعامل همه‌جانبه بر کاهش رفتارهای چالش‌برانگیز و افزایش مهارت‌های اجتماعی در کودکان با اختلال طیف اتیسم در مرکز اتیسم ندای عصر شهر تهران در سال 96-1397 انجام شد.روش: روش پژوهش به صورت آزمایشی از نوع طرح‌های تک‌آزمودنی با چند خط پایه و چند نوع درمان (A-B-A-B) بود. حجم نمونه شامل 5 نفر از کودکان 5 تا 8 ساله با اختلال طیف اتیسم بود که از بین جامعه آماری 36 نفری،به صورت غیر تصادفی هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. هر نفر طی 22 جلسه سه خط پایه اول، 8 جلسه خط درمان اول، سه خط پایه دوم و 8 جلسه خط درمان دوم تحت مداخله با روش تعامل همه‌جانبه قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از مشاهده و پرسشنامه رفتار چالش‌برانگیز جلیلی (1386) و پرسشنامه مهارت‌های ارتباط اجتماعی (SCQ) راتر و همکاران (2003) جمع‌آوری شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اندازه اثر در متغیر رفتارهای چالش‌برانگیز در شرکت‌کننده اول 26/1، شرکت‌کننده دوم 33/1، شرکت‌کننده سوم 49/0، شرکت‌کننده چهارم 83/1 و شرکت‌کننده پنجم 71/0 برآورد شده است. همچنین نتایج نشان داد اندازه اثر در متغیر مهارت‌های اجتماعی در شرکت‌کننده اول 55/0، شرکت‌کننده دوم 90/0، شرکت‌کننده سوم 74/0، شرکت‌کننده چهارم 76/0 و شرکت‌کننده پنجم 03/1 است و اندازه اثر شرکت‌کننده‌ها بین 41/0 تا 7/2 درصد قرار دارد که نشان می‌دهد روش تعامل همه‌جانبه تأثیر معناداری بر رفتار چالش‌برانگیز و مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم دارد. همچنین نتایج نشان داد اندازه اثر در مؤلفه‌های ارتباط چشمی، لمس و بازی انفرادی در پنج شرکت‌کننده بین 41/0 تا 7/2 قرار دارد که نشان‌دهنده تأثیر روش همه‌جانبه بر مؤلفه‌های ذکر‌شده می‌باشد.نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر این نوع مداخله پیشنهاد می‌شود مربیان و متخصصان امر از روش تعامل همه‌جانبه برای بهبود رفتارهای چالش‌برانگیز و افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: روش تعامل همه‌جانبه، رفتارهای چالش‌برانگیز، مهارت‌های اجتماعی، کودکان با اختلال طیف اتیسم
متن کامل [PDF 450 kb]   (1329 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/9/20 | پذیرش: 1398/6/23 | انتشار: 1399/7/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effect of Intensive Interaction Training on Decreasing Challenging Behaviors and Increasing Social Skills in Children with Autism Spectrum Disorder. JOEC 2020; 20 (2) :101-114
URL: http://joec.ir/article-1-987-fa.html

ملکان رحیمه، پوشنه کامبیز، استکی مهناز. تأثیر آموزش روش تعامل همه‌جانبه بر کاهش رفتارهای چالش‌برانگیز و افزایش مهارت‌های اجتماعی در کودکان با اختلال طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :101-114

URL: http://joec.ir/article-1-987-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645