[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 49-60 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی برنامه حضوری – مجازی درمان تعامل والد-کودک بر اساس رویکرد آیبرگ بر اختلالات رفتاری کودکان پیش دبستانی
علی اکبری زاده، دکتر سعید حسن زاده*، دکتر کامبیز کامکاری، دکتر مسعودغلامعلی لواسانی
دانشکده روانشناسی
چکیده:   (640 مشاهده)
چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف  اثربخشی برنامه حضوری- مجازی درمان والد- کودک براساس رویکرد آیبرگ  بر کودکان با اختلالات رفتاری مراکز پیش دبستانی در شهر تهران انجام شده است.
روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با 30 مادر کودکان با اختلالات  رفتاری پیش دبستانی (15 مادر گروه آزمایشی و 15 مادر گروه گواه) و با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. هر دو گروه قبل از برنامه ، سیاهه رفتاری کودکان آیبرگ (ECBI)(آیبرگ، پنگوس،1999، آیبرگ، رابینسون، 1993) سیاهه رفتاری کودکان (CBCL)آخن باخ و رسکولار(2000) آزمون ملاک های اختلالات رفتاری بر DSM5 (2013) (را کامل کردند سپس برنامه را طی 14جلسه  فقط برای گروه آزمایش اجرا شد وگروه گوا ه هیچ برنامه ای را دریافت نکردند. برای تجزیه وتحلیل از آزمون T مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
نتایج: یافته ها نشان دادکه برنامه حضوری – مجازی درمان تعامل والد- کودک براساس رویکرد آیبرگ به طور معناداری در کاهش اختلالات رفتاری موثر بوده است.
بحث : الگوی کلی نتایج حاکی از آن است که این برنامه درکاهش اختلالات رفتاری اثربخش بوده ، بنابراین می توان از آن به عنوان یک الگوی درمانی در مراکز پیش دبستانی استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی : برنامه حضوری- مجازی، درمان تعامل والد کودک، سیاهه رفتاری کودکان، اختلالات رفتاری.
متن کامل [PDF 180 kb]   (216 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/19 | پذیرش: 1398/10/4 | انتشار: 1398/10/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbarizadeh A, hasanzadeh, kamkari, Lavasani. The Efficacy Of Blended Teaching Method of Face to Face and virtual for PCIT based on Eyberg’s approach to behavioral disorders of preschool children. JOEC. 2019; 19 (3) :49-60
URL: http://joec.ir/article-1-973-fa.html

اکبری زاده علی، حسن زاده سعید، کامکاری کامبیز، لواسانی مسعودغلامعلی. اثر بخشی برنامه حضوری – مجازی درمان تعامل والد-کودک بر اساس رویکرد آیبرگ بر اختلالات رفتاری کودکان پیش دبستانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (3) :49-60

URL: http://joec.ir/article-1-973-fa.html



دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4219