[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 71-88 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیلی کیفی از تجربه زبان‌آموزی دانش‌آموزان دارای نارساخوانی
شیرین محمدزاده، دکتر الهه ستوده‌نما*، دکتر سیده سوسن مرندی، دکتر مهناز اخوان تفتی
دانشگاه الزهرا
چکیده:   (451 مشاهده)
هدف: اگرچه پژوهش‌ها پیش از این به برخی ابعاد یادگیری زبان خارجی در نارساخوانی پرداخته‌اند، هیچ پژوهشی در ایران تاکنون دیدگاه دانش‌آموزان دارای نارساخوانی را در این زمینه بررسی نکرده، و دیدگاه والدین این دانش‌آموزان نسبت به تجارب زبان‌آموزی فرزندانشان نیز، با وجود اهمیت بسیار، در سطح بین‌المللی مغفول مانده است. پژوهش حاضر به‌منظور ارائه تحلیلی کیفی از تجربه‌های زبان‌آموزی دانش‌آموزان نارساخوان اجرا شد. .روش: پژوهش حاضر بخشی از پژوهشی بزرگتر با هدف آموزش زبان انگلیسی با روش آوایی چندحسی به دانش‌آموزان دارای نارساخوانی است. در این پژوهش، پس از اتمام دوره آموزشی، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با نه نفر، شامل پنج دانش‌آموز دارای نارساخوانی و چهار مادر، که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند انجام گرفت. سپس، متن مصاحبه‌ها پیاده‌سازی و با نرم‌افزار مکس‌کیو‌دی‌ای 2018 به روش تحلیل مضمون مورد‌بررسی قرار گرفت و مضامین فرعی به‌دست‌آمده درنهایت تحت عنوان 10 مضمون طبقه‌بندی شدند. همچنین مروری نظام‌‌یافته از مقاله‌های چاپ‌شده در مجلات علمی درباره نارساخوانی و مشکلات یادگیری زبان خارجی انجام شد. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: نتایج مرور نظام‌یافته نشان داد که بیشترین مشکلات پیش‌ روی زبان‌آموزان دارای نارساخوانی، مشکل در املاء، خواندن، دستور، و به یاد سپردن واژگان زبان خارجی است. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل مصاحبه‌ها، دانش‌آموزان تجربه ناخوشایندی از یادگیری زبان انگلیسی در مدرسه دارند. در مقابل، دانش‌آموزان و مادران اثربخشی روش آوایی چندحسی در آموزش زبان انگلیسی را گزارش کردند. علاوه بر این، مادران تجربه مادری خود را تجربه سختی می‌دانستند چراکه رابطه مادر-فرزندی آنها دچار تنش بود. همچنین، در مواردی تناقض‌هایی میان دیدگاه‌های مادران و دانش‌آموزان ملاحظه شد.
واژه‌های کلیدی: نارساخوانی، زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی، مصاحبه، تجربه زبان‌آموزی، مرور نظام‌یافته
متن کامل [PDF 278 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadzadeh S, Sotoudehnama E, Marandi S S, Akhavan Tafti M. A Qualitative Analysis of the Language Learning Experiences of Students with Dyslexia. JOEC. 2019; 19 (2) :71-88
URL: http://joec.ir/article-1-967-fa.html

محمدزاده شیرین، ستوده‌نما الهه، مرندی سیده سوسن، اخوان تفتی مهناز. تحلیلی کیفی از تجربه زبان‌آموزی دانش‌آموزان دارای نارساخوانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (2) :71-88

URL: http://joec.ir/article-1-967-fa.html



دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991