1- استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان 2- دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینا همدان 3- کارشناس ارشد دانشگاه بوعلی سینا همدان
چکیده: (3267 مشاهده)
هدف: دانشآموزان تیزهوش سرمایههای ملی هر کشوری محسوب میشوند و عدم توجه به آنان میتواند موجب آسیبهای روانی ایشان گردد. هدف این پژوهش مقایسه دانشآموزان تیزهوش و عادی دوره دوم متوسطه از لحاظ کمالگرایی، افسردگی و سرزندگی تحصیلی است. روش: این پژوهش از نوع علی-مقایسهای است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1397-1396 شهر خرم آباد است که از این جامعه آماری نمونهای به تعداد 100 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و با همتاسازی بر اساس سطح تحصیلات والدین، پایگاه اقتصادی-اجتماعی خانواده و تعداد اعضای خانواده به دو گروه 50 نفری (50 نفر دانشآموز تیزهوش و 50 نفر دانشآموز عادی) تقسیم شدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کمالگرایی شورت (1995)، پرسشنامه افسردگی بک (1988) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از آزمون تی استفاده شده است. یافتهها: نتایج آزمون تی نشان میدهد که بین دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی از لحاظ متغیرهای کمالگرایی مثبت و منفی، افسردگی و سرزندگی تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد، با توجه به میانگین کمالگرایی منفی (60/52) و افسردگی (06/31) در افراد تیزهوش، کمالگرایی منفی و افسردگی بیشتری نسبت به دانشآموزان عادی وجود دارد. نتایج حاکی از این است که میانگینهای کمالگرایی مثبت و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان عادی از میزان بیشتری برخوردار است. نتیجهگیری: یافتهها از تفاوت کمالگرایی و افسردگی در بین دانشآموزان تیزهوش و عادی حمایت میکند و توجه به این متغیرها در دانشآموزان تیزهوش از اهمیت ویژهای برخوردار است.
Comparing gifted and normal students in terms of perfectionism, depression and Academic Buoyancy. JOEC 2019; 19 (3) :105-114 URL: http://joec.ir/article-1-902-fa.html
یعقوبی ابوالقاسم، فتحی فتانه، فتحی چگنی مریم. مقایسهی دانشآموزان تیزهوش و عادی از لحاظ کمال گرایی، افسردگی و سرزندگی تحصیلی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (3) :105-114