[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.2
نرخ رد: 56.8
میانگین داوری: 278 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 42-35 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر رایانه، مداخله مکمل‌های غذایی و ترکیب این دو بر بهبود توجه و نشانگان رفتاری اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی
سیاوش طالع پسند 1، مینا برزگر1 ، اسحق رحیمیان بوگر1
1- دانشگاه سمنان
چکیده:   (3406 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه‌ای، درمان با مکمل‌های غذایی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود توجه و نشانگان رفتاری کودکان کم‌توجه-بیش‌فعال انجام گرفته است. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل همه مدارس ابتدایی دخترانه مناطق چندگانه تهران (سال ۹۷-۹۶) است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از بین آنها، چهار مدرسه انتخاب شده است. ۶۶ کودک کم‌توجه-بیش‌فعال شناسایی شدند که ۵۲ نفر از آنها برحسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و در چهار گروه آزمایشی و گواه (۱۳ نفر در هر گروه) جای‌دهی شدند. به منظور تشخیص اختلال کم توجهی-بیش‌فعالی از پرسش‌نامه اسنپ-۴ و مصاحبه بالینی و برای کنترل هوش از آزمون ریون استفاده شده است. شرکت کنندگان از نظر سن، هوش و شدت علایم اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی در چهار گروه همتاسازی شدند. گروه اول ۲۲ جلسه بازتوانی شناختی رایانه‌ای با استفاده از نرم‌افزار کاپیتان لاگ دریافت کرد، گروه دوم به مدت چهار ماه مکمل‌های روی، ویتامین ب-6 و امگا-۳ (متناسب با وزن‌شان) دریافت کردند و گروه سوم در فاز اول به مدت دو ماه مکمل‌های نامبرده را دریافت نمودند سپس ۱۵ جلسه بازتوانی شناختی رایانه‌ای برای ایشان اجرا شد. داده‌های پژوهش با کمک فرم والدین پرسش‌نامه نقاط ضعف و قدرت و آزمون عملکرد پیوسته جمع آوری شد. یافته‌ها: نتایج با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های به دست آمده نشان داد که گروه‌های با مداخله بازتوانی شناختی رایانه‌ای، مکمل‌های غذایی و ترکیب آن دو در زمینه توجه و نشان‌های رفتاری نسبت به گروه کنترل پیشرفت معناداری داشته‌اند، اما بین گروه‌های مداخله‌ای تفاوت معناداری دیده نشده است. اندازه اثر در خرده مقیاس نشانه‌های رفتاری (۵۱/۰) و بیشترین اندازه اثر در خرده‌مقیاس‌های توجه، مربوط به پاسخ صحیح (۸۵/۰) بوده است. نتیجه‌گیری: می‌توان از بازتوانی شناختی رایانه‌ای و مکمل‌های غذایی برای ارتقای عملکرد توجه و نشانه‌های رفتاری در کودکان کم‌توجه-بیش‌فعال استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی، بازتوانی شناختی رایانه‌ای، مکمل‌های غذایی، درمان ترکیبی
متن کامل [PDF 249 kb]   (2177 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/31 | پذیرش: 1397/8/9 | انتشار: 1398/6/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talepasand S, Barzegar M, Rahimian boogar E. Effectiveness of Computer-Based Cognitive Training, Nutritional Supplementation, and Both on Attention and Behavioral Symptoms of Children with ADHD. JOEC 2019; 19 (2) :35-42
URL: http://joec.ir/article-1-880-fa.html

طالع پسند سیاوش، برزگر مینا، رحیمیان بوگر اسحق. مقایسه اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر رایانه، مداخله مکمل‌های غذایی و ترکیب این دو بر بهبود توجه و نشانگان رفتاری اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (2) :35-42

URL: http://joec.ir/article-1-880-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657