1- دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چکیده: (2287 مشاهده)
هدف: حافظهوخواندندرتعامل نزدیکبایکدیگر هستند و پژوهش حاضر با هدف مقایسهرابطهحافظه کاری و حافظه کاذب در دانشآموزان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن و دانشآموزان عادی شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه دوم دارای اختلال یادگیری خواندن و دانشآموزان عادی ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1395-1396 بودند. 50 نفر از دانشآموزان پایه دوم دارای اختلال یادگیری خواندن به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دانشآموزان عادی نیز پس از همتاسازی براساس ملاکهای هوش، سن و جنسیت و متناظر با محل تحصیل با گروه دانشآموزان نارساخوان انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی، 1387)، مقیاس وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون حافظه کاری کورنولدی (1995) و آزمون پارادیم درم (دیس- رودریگر- مکدرمت، 1995) بود. تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار (SPSS20) با استفاده از روشهای آمار توصیفی و از آزمونهای تحلیل واریانس چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون z فیشر انجام شد. یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که در هر دو گروه دانشآموز رابطۀ معکوس بین حافظه کاری و حافظه کاذب وجود دارد (05/0p<). با استفاده از آزمون z، تفاوت دوضریب همبستگی معنادار بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین حافظه کاری و حافظه کاذب در این دو گروه دانشآموز وجود دارد. در اینجا پیشنهاد میشود درآموزشخواندنبهکودکانبا ناتوانییادگیریبه پیشنیازهاییادگیریهمچونحافظهکاریتوجهکنند. با توجه به وجود رابطه معکوس میان حافظه کاری و حافظه کاذب پیشنهاد میشود آموزشهاییکهدرزمینهحافظهکاریاعمازدیداری، شنیداریو اجراییبااستفادهازتصاویر،اعداد،کلماتوحروفبهکودکاندادهشود، تا زمینهای برای پیشگیری از خطا در حافظه شود.
Talebi Tadi V, Aghaei A. Comparison of relationship between the working memory and false memory in dyslexia and normal students.. JOEC 2021; 21 (1) :114-103 URL: http://joec.ir/article-1-871-fa.html
طالبی طادی وحید، آقایی اصغر. مقایسه رابطه حافظه کاری و حافظه کاذب در دانشآموزان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن و دانشآموزان عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :114-103