1- دانشگاه محقق اردبیلی 2- دانشگاه پیام نور ارومیه
چکیده: (2384 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسهی تابآوری، سخت رویی، پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری انجام گرفت. روش: جامعه آماری دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری شهرستان ارومیه میباشند. 60 دانشآموز با و بدون ناتوانی یادگیری بهعنوان نمونه پژوهش، بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای (چندمرحلهای) انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی، پرسشنامه تابآوری، پرسشنامه سخت رویی و ملاک پیشرفت تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان دارای با و بدون ناتوانی یادگیری تفاوت وجود دارد و میانگین نمرات تابآوری (F=16/38)، سخت رویی (F=63/78) و پیشرفت تحصیلی (F=77/04) در دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری است و اهمالکاری تحصیلی (F=59/23) بهطور معنیداری در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان عادی است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از تأثیرات منفی ناتوانی یادگیری بر متغیر اهمالکاری تحصیلی، تابآوری و سخت رویی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری است.
Omidvar A, Gharibzadeh R, Azizinejad B. A comparison of Resiliency, Hardness, Academic Achievement, and academic procrastination in students with and without learning disabilities. JOEC 2021; 21 (1) :102-91 URL: http://joec.ir/article-1-861-fa.html
امیدوار عظیم، غریب زاده رامین، عزیزی نژاد بهاره. مقایسه ی تاب آوری، سخت رویی، پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :102-91