[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 22-5 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش برنامه‌های رایانه برتقویت حافظۀ فعال بر بهبود مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی
منیژه نیک قلب* 1، کامبیز پوشنه2
1- کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2- استادیار گروه روان شناسی کودکان استثنایی و عقب ماندۀ ذهنی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده:   (2963 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی تمرین برنامه‌های رایانه‌ای شناختیِ حافظۀ فعال بر بهبود عملکرد حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی می‌باشد. روش: این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل انجام گرفته است. به این منظور، ابتدا با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 180 دانش‌آموز پسر پایۀ چهارم ابتدایی انتخاب شدند، سپس از میان آنها 30 دانش‌آموز با مشکلات یادگیری ریاضی، به شیوۀ نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از آزمون تشخیصی ریاضیات ایران کی‌مت و آزمون ریاضی ساختۀ پژوهشگر استفاده شده است. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 20 جلسۀ 60 دقیقه‌ای برنامۀ آموزش راهبردهای حافظۀ فعال را به وسیلۀ برنامه‌های مداخله‌ای رایانه‌ای حافظۀ کاری و به‌سازی و تقویت ذهن، به‌صورت کاملاً انفرادی دریافت کرده‌اند و آزمودنی‌های گروه کنترل، برنامۀ آموزشی معمول خود را توسط آموزگاران‌شان ادامه داده‌اند. پس از اتمام دورۀ مداخله برای گروه آزمایش، پس‌آزمون در هر دو گروه اجرا شد سپس به فاصلۀ سه ماه پی‌گیری تغییرات بررسی شد. یافته‌ها: تحلیل آماری با استفاده از روش تحلیل کواریانس نشان می‌دهد که بین نمره‌های پیشرفت ریاضی گروه‌های آزمایش و کنترل، در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و آزمون پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: یافته‌های بدست آمده از پژوهش حاضر، نشان می‌دهد که آموزش برنامه‌های رایانه‌ای تقویت حافظۀ فعال می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مناسب در پیشرفت عملکرد تحصیلی درس ریاضی، همچنین پیشرفت عملکرد مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی، استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: مشکلات یادگیری ریاضی، آموزش رایانه محور حافظۀ فعال، مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی
متن کامل [PDF 748 kb]   (1384 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/23 | پذیرش: 1398/6/23 | انتشار: 1398/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nik Ghalb M, Poushaneh K. Computer-oriented Learning in Working Memory and its Effects on Improving the Problem Solving Skills among the Students with Difficulties in Solving the Mathematics Problems. JOEC 2020; 19 (4) :5-22
URL: http://joec.ir/article-1-836-fa.html

نیک قلب منیژه، پوشنه کامبیز. تأثیر آموزش برنامه‌های رایانه برتقویت حافظۀ فعال بر بهبود مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :5-22

URL: http://joec.ir/article-1-836-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660