[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 22-5 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش حافظه فعال رایانه محور بر بهبود مهارت های حل مسئله ریاضی دانش آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی
منیژه نیک قلب*، دکتر کامبیز پوشنه
چکیده:   (74 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر ، تعیین اثربخشی تمرین برنامه‌های رایانه‌ای شناختیِ حافظه‌ فعال بر بهبود عملکرد حل مسئله ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی  می باشد.
روش: این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. به این منظور، ابتدا با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 180 دانش آموز پسرپایه چهارم ابتدایی انتخاب شدند، سپس از میان آنها 30 دانش‌آموز با مشکلات یادگیری ریاضی ، به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به منظور جمع آوری داده ها از آزمون تشخیصی ریاضیات ایران کی مت و آزمون ریاضی پژوهش‌گرساخته استفاده شد. . آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 60 دقیقه‌ای ، برنامه آموزش راهبردهای حافظه فعال را به وسیله برنامه های مداخله‌ای رایانه‌ای "حافظه کاری" و "بهسازی و تقویت ذهن"، به صورت کاملاً انفرادی دریافت کردند و آزمودنی‌های گروه کنترل، برنامه آموزشی معمولی خود را توسط آموزگاران‌شان ادامه دادند. تحلیل آماری با استفاده از روش تحلیل کواریانس نشان داد که بین نمرات پیشرفت ریاضی دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد.
یافته ها: بنابراین آموزش رایانه‌محور حافظه فعال می تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای در پیشرفت عملکرد مهارت‌های حل مسئله ریاضی و عملکرد تحصیلی در درس ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی ، مورد استفاده قرار گیرد..

 
واژه‌های کلیدی: مشکلات یادگیری ریاضی، آموزش رایانه محور حافظه فعال، مهارت های حل مسئله ریاضی
متن کامل [PDF 798 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nik Ghalb M, Poushaneh K. The Effect of Computer-oriented Working Memory learning on Improving Problem Solving Skills of Students with Problem Solving Difficulties in Mathematics. JOEC. 2020; 19 (4) :22-5
URL: http://joec.ir/article-1-836-fa.html

نیک قلب منیژه، پوشنه کامبیز. تأثیر آموزش حافظه فعال رایانه محور بر بهبود مهارت های حل مسئله ریاضی دانش آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :22-5

URL: http://joec.ir/article-1-836-fa.html



دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4071