[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 5-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه‌ تقویت حافظۀ فعال رایانه محوربر بهبود مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی
منیژه نیک قلب*، دکتر کامبیز پوشنه
کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده:   (989 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر برنامه تقویت حافظۀ فعال رایانه محور بر بهبود مهارتهای حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی پرداخته است . روش: این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی وبا استفاده از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. به این منظور، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای، ابتدا 50دانش‌آموز پسر پایۀ چهارم ابتدایی با مشکل یادگیری ریاضی انتخاب و سپس از میان آنها 30 دانش‌آموز به صورت تصادفی و پس ا. همتا سازی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از آزمون تشخیصی ریاضیات ایران کی‌مت استفاده شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 20 جلسۀ ( هر جلسه 60 دقیقه‌) برنامۀ آموزش راهبردهای حافظۀ فعال را به‌شیوه کاملاً انفرادی دریافت کردند یافته‌ها: تحلیل داده ها با استفاده ازروش تحلیل کواریانس نشان داد که بین نمره‌های حل مسئله ریاضی گروه‌های آزمایش و کنترل، در مراحل ازمایش تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: یافته‌های بدست آمده نشان می‌دهد که برنامه آموزش رایانه‌ای تقویت حافظۀ فعال بر پیشرفت مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی موثر است و می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مناسب استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: مشکلات یادگیری ریاضی، برنامه اموزش حافظۀ فعال، مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی
متن کامل [PDF 748 kb]   (294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/23 | پذیرش: 1398/6/23 | انتشار: 1398/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nik Ghalb M, Poushaneh K. The Effect of Computererized Working Memory Program on Problem Solving Skills of Students with Math Learning Problems. JOEC. 2020; 19 (4) :5-22
URL: http://joec.ir/article-1-836-fa.html

نیک قلب منیژه، پوشنه کامبیز. تأثیر برنامه‌ تقویت حافظۀ فعال رایانه محوربر بهبود مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :5-22

URL: http://joec.ir/article-1-836-fa.html



دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218