[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 15-28 برگشت به فهرست نسخه ها
روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه در دانش آموزان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی
دکتر کامبیز کامکاری*
چکیده:   (940 مشاهده)
در این پژوهش، به بررسی روایی تشخیصی نسخه نوین هوش ­آزمای تهران- استانفورد- بینه در دانش ­آموزان با اختلال نقص توجه- بیش­ فعالی در مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش شهر تهران، کلینیک ­های خصوصی با مجوز نظام روان­شناسی یا بهزیستی و مرکز پالایش بهداشت روانی کودکان بیمارستان هاجر، پرداخته شد. با انتخاب تعداد 123 نفر از دانش ­آموزان با اختلال نقص توجه- بیش ­فعالی، به بررسی ضرایب اعتبار با استفاده از روش آلفا کرانباخ، دو نیمه کردن و آزمون- بازآزمون پرداخته شد و خطای اندازه ­گیری به دست آمد. همچنین، در راستای روایی تشخیصی از محور تمرکز استفاده گردید و ضریب حساسیت در زمینه تفسیر روایی تشخیصی محاسبه شد و یافته­ های روان­سنجی نشان داد که ابزار مزبور، از روایی و اعتبار مطلوبی در دانش­ آموزان با اختلال نقص توجه- بیش ­فعالی برخوردار بوده و از آن می توان به ­عنوان ابزاری معتبر و روا برای غربالگری، تشخیص و شناسایی اختلال نقص توجه- بیش­ فعالی استفاده به عمل آورد.
 
واژه‌های کلیدی: روایی تشخیصی، اعتبار، اختلال نقص توجه- بیش فعالی، نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه، سنجش استثنایی
متن کامل [PDF 169 kb]   (239 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamkari K. Psychometric Properties of the New Version Intelligence Tehran- Stanford - Binet with attention deficit hyperactivity disorder Students. JOEC. 2019; 18 (3) :15-28
URL: http://joec.ir/article-1-833-fa.html

کامکاری کامبیز. روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه در دانش آموزان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :15-28

URL: http://joec.ir/article-1-833-fa.html



دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855