هدف: این پژوهش با هدف بررسی روایی تشخیصی نسخه نوین هوشآزمای تهران-استانفورد- بینه در دانشآموزان با اختلال نقصتوجه-بیشفعالی صورت گرفته است. روش: در پژوهش حاضر 123 نفر از دانشآموزان با اختلال نقصتوجه-بیشفعالی از مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران، کلینیکهای خصوصی با مجوز نظام روانشناسی یا بهزیستی و مرکز پالایش بهداشت روانی کودکان بیمارستان هاجر انتخاب شدند و ضرایب اعتبار با استفاده از روش آلفای کرانباخ، دو نیمهکردن و آزمون-بازآزمون بررسی شد و خطای اندازهگیری بهدست آمد. ابزار اندازهگیری نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه بود. همچنین، در راستای روایی تشخیصی از محور تمرکز استفاده گردید و ضریب حساسیت در زمینه تفسیر روایی تشخیصی محاسبه شد. یافتهها: یافتههای روانسنجی نشان داد که ابزار مزبور، از روایی و اعتبار مطلوبی در دانشآموزان با اختلال نقصتوجه- بیشفعالی برخوردار است. نتیجهگیری: در نتیجه میتوان مطرح نمود که از نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه میتوان بهعنوان ابزاری معتبر و روا برای غربالگری، تشخیص و شناسایی اختلال نقصتوجه-بیشفعالی استفاده کرد.
Kamkari K. Diagnostic Validity of the New Version of the Tehran-Stanford-Binet Intelligence Scale in Students with ADHD. JOEC 2019; 18 (3) :15-28 URL: http://joec.ir/article-1-833-fa.html
کامکاری کامبیز. روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه در دانش آموزان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :15-28