1- دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی 2- استاد ممتاز گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی 3- دانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی 4- استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
چکیده: (3223 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامۀ اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان کمتوان ذهنیاست.روش: این پژوهش یک مطالعۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه است. 30 دختر 13 تا 15 سالۀ کمتوان ذهنی که به روش نمونهگیری تصادفی از مدرسههای استثنایی شهر اصفهان انتخاب شده بودند، در این مطالعه شرکت داشتهاند. شرکتکنندگان به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامۀ اوقات فراغت عرش را در 16 جلسه دریافت کردند، در حالیکه به گروه گواه این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش آزمون هوشی وکسلر کودکان و پرسشنامۀ مهارتهای ارتباطی بوده است. اطلاعات جمعآوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نسخۀ بیست و سوم نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتهها:نتایج نشان میدهد که برنامۀ اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی شرکتکنندگان تأثیر معناداری داشته است (0001/0P<). نتیجهگیری: برنامۀ اوقات فراغت عرش ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان کمتوان ذهنی را بهبود میبخشد. بنابراین، برنامهریزی بهمنظور استفاده از برنامۀ اوقات فراغت برای این دانشآموزان اهمیت ویژهای دارد.
Jalil-Abkenar S S. The Effectiveness of Arsh Leisure Time Program on the Cognitive Capacity and Communication Skills of Female Children with Intellectual Disability in Isfahan’s Exceptional Schools. JOEC 2020; 19 (4) :76-65 URL: http://joec.ir/article-1-826-fa.html
جلیل آبکنار سیده سمیه، افروز غلامعی، ارجمندنیا علی اکبر، غباری بناب باقر. اثربخشی برنامۀ اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی مدارس استثنایی شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :76-65