[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 65-76 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامۀ اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی مدارس استثنایی شهر اصفهان
سیده سمیه جلیل آبکنار*1 ، غلامعی افروز2، علی اکبر ارجمندنیا3، باقر غباری بناب4
1- دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
2- استاد ممتاز گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
3- دانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
4- استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
چکیده:   (3223 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامۀ اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی است. روش: این پژوهش یک مطالعۀ نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه گواه است. 30 دختر 13 تا 15 سالۀ کم‌توان ذهنی که به روش نمونه‌گیری تصادفی از مدرسه‌های استثنایی شهر اصفهان انتخاب شده بودند، در این مطالعه شرکت داشته‌اند. شرکت‌کنند‌گان به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامۀ اوقات فراغت عرش را در 16 جلسه دریافت کردند، در حالی‌که به گروه گواه این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش آزمون هوشی وکسلر کودکان و پرسشنامۀ مهارت‌های ارتباطی بوده است. اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نسخۀ بیست و سوم نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده‌اند. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که برنامۀ اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی شرکت‌کنندگان تأثیر معناداری داشته است (0001/0P<). نتیجه‌گیری: برنامۀ اوقات فراغت عرش ظرفیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی را بهبود می‌بخشد. بنابراین، برنامه‌ریزی به‌منظور استفاده از برنامۀ اوقات فراغت برای این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد.
واژه‌های کلیدی: اوقات فراغت، ظرفیت شناختی، مهارت‌های ارتباطی، کم‌توانی ذهنی
متن کامل [PDF 1242 kb]   (1672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/14 | پذیرش: 1398/10/24 | انتشار: 1398/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalil-Abkenar S S. The Effectiveness of Arsh Leisure Time Program on the Cognitive Capacity and Communication Skills of Female Children with Intellectual Disability in Isfahan’s Exceptional Schools. JOEC 2020; 19 (4) :76-65
URL: http://joec.ir/article-1-826-fa.html

جلیل آبکنار سیده سمیه، افروز غلامعی، ارجمندنیا علی اکبر، غباری بناب باقر. اثربخشی برنامۀ اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی مدارس استثنایی شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :76-65

URL: http://joec.ir/article-1-826-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710