[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 43-58 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش حل مسئله خلاقانه بر رضایت از زندگی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر تیزهوش
کریم نیکنام*، دکتر باقر غباری بناب، دکتر سعید حسن زاده
دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی علوم تحقیقات، تهران
چکیده:   (49 مشاهده)
تقویت مهارت حل مسئله خلاقانه در دانش‏آموزان تیزهوش می‏تواند به آن‏ها در سازگاری‏های اجتماعی و رضایت از زندگی کمک کند. با توجه به اهمیت مهارت حل‏مسئله برای دانش‏آموزان به ارزیابی اثربخشی آموزش حل‏مسئله خلاقانه بر بهبود سازگاری اجتماعی و رضایت از زندگی در پسران تیزهوش پرداخته شد. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش‏آزمون پس‏آزمون و گروه کنترل اجرا شد. ابتدا دبیرستان‏های تیزهوشان پسرانه شهر اردبیل به عنوان جامعه آماری برگزیده شد از میان دو مدرسه موجود یکی به روش تصادفی انتخاب شد و سه کلاس میانی (گروه های ایستای پایه های هشتم) به صورت تصادفی به گروه آزمایش و گواه و پایلوت انتخاب گردید با استفاده از آزمون ماتریس‏های پیش رونده ریون (1938) و آزمون هوش استنفوردبینهتهران (افروز و کامکاری،1390) افراد دارای هوشبهر کمتر از 115 از هر دو گروه آزمایش و گواه حذف شدند و دو گروه 46 نفری (هر گروه 23 نفر) نهایی شدند. پس از اجرای پیش آزمون‏ها (رضایت از زندگی هوبنر(2001) و سازگاری اجتماعی بل(1962)، شرکت‏کنندگان گروه آزمایش طی 13 جلسه (هر جلسه 75 دقیقه) در برنامه آموزش حل‏مسئله خلاقانه شرکت کردند. و گروه گواه هیچ‏گونه آموزش دریافت نکردند. به منظور ارزیابی اثر آموزش پس آزمون ها مورد استفاده قرار گرفت. داده های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری مانکوا نشان داد که در خرده مقیاس‏های رضایت عمومی از زندگی، رضایت از دوستان، رضایت از محیط، رضایت از خود، سازگاری اجتماعی و سازگاری عاطفی بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). در پایان استفاده از برنامه آموزش حل مسئله خلاقانه به منظور بهبود رضایت از زندگی و سازگاری اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
واژه‌های کلیدی: حل‌مسئله خلاقانه، دانش‌آموز تیزهوش، رضایت از زندگی، سازگاری اجتماعی
متن کامل [PDF 853 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/8 | پذیرش: 1399/3/4 | انتشار: 1399/6/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


نیکنام کریم، غباری بناب باقر، حسن زاده سعید. اثربخشی آموزش حل مسئله خلاقانه بر رضایت از زندگی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر تیزهوش. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :43-58

URL: http://joec.ir/article-1-804-fa.html



دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4219