[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 62-47 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش حل مسئله خلاقانه بر خلاقیت و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر تیزهوش
کریم نیکنام1، باقر غباری بناب2، سعید حسن زاده3
1- دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی علوم تحقیقات، تهران
2- استاد روان‌شناسی، دانشگاه تهران
3- دانشیار روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران
چکیده:   (2369 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش حل ‏مسئله خلاقانه بر افزایش خلاقیت و بهبود سازگاری اجتماعی در پسران تیزهوش انجام شد. روش: این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‏آزمون پس‏آزمون و گروه کنترل اجرا شد. نخست دبیرستان‏های تیزهوشان پسرانه شهر اردبیل به‌عنوان جامعه آماری برگزیده. از میان دو مدرسه موجود یکی به روش تصادفی انتخاب شد و سه کلاس میانی (گروه‌های ایستای پایه‌های هشتم) به صورت تصادفی به گروه آزمایش و گواه و پایلوت انتخاب شدند. سپس با استفاده از آزمون ماتریس‏های پیش‌رونده ریون (1938) و آزمون هوش استنفورد بینهتهران (افروز و کامکاری، 1390) افراد دارای هوشبهر کمتر از 115 از هر دو گروه آزمایش و گواه حذف شدند. آن‌گاه دو گروه 46 نفری (هر گروه 23 نفر) نهایی شدند. پس از اجرای پیش‌آزمون‏ها (آزمون خلاقیت تورنس (1998) فرم آ و ب و سازگاری اجتماعی بل (1962)، شرکت‏کنندگان گروه آزمایش در 13 جلسه (هر جلسه 75 دقیقه) در برنامه آموزش حل ‏مسئله خلاقانه شرکت کردند و گروه گواه هیچ‏گونه آموزشی در این خصوص دریافت نکردند. برای ارزیابی اثر آموزش، پس‌آزمون‌ها استفاده شدند. یافته‌ها: داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چند‌متغیری مانکوا نشان داد که در خرده‌مقیاس‏های خلاقیت، یعنی سیالی، انعطاف‌پذیری، اصالت و بسط همچنین مقیاس سازگاری کلی اجتماعی و برخی خرده‌مقیاس‌های آن، یعنی سازگاری بهداشتی و سازگاری عاطفی، بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). نتیجه‌گیری: در پایان استفاده از برنامه آموزش حل مسئله خلاقانه به منظور افزایش خلاقیت و بهبود سازگاری اجتماعی بحث و بررسی شدند.
واژه‌های کلیدی: حل ‌مسئله خلاقانه، دانش‌آموز تیزهوش، خلاقیت و سازگاری اجتماعی
متن کامل [PDF 252 kb]   (1391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/8 | پذیرش: 1399/3/4 | انتشار: 1399/6/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of a Creative Problem-solving Program on the Enhancement of Creativity and Social Adaptation among Gifted and Talented Adolescent Students. JOEC 2020; 20 (2) :47-62
URL: http://joec.ir/article-1-804-fa.html

نیکنام کریم، غباری بناب باقر، حسن زاده سعید. اثربخشی آموزش حل مسئله خلاقانه بر خلاقیت و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر تیزهوش. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :47-62

URL: http://joec.ir/article-1-804-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645