[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 49-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسۀ دانش واژگانی کودکان ناشنوا و شنوا
دکتر مریم تفرجی یگانه*، الهه کمری
دانشگاه ایلام
چکیده:   (483 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، دانش واژگانی خوانداری کودکان ناشنوای عمیق در دو گروه 9-10 و 10-11 ساله را با دو گروه از کودکان شنوای 9-10 و 10-11 سالۀ همتای زبانی آن‌ها در مدرسه باغچه­بان شهر ایلام  مورد مقایسه و بررسی قرار می‌دهد. روش: پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه­ای می باشد. عملکرد 16 دانش‌آموز پسر ناشنوای 9-11 ساله و 16 دانش‌آموز پسر شنوای 9-11 ساله در آزمون دانش واژگانی که مشتمل بر دو زیر آزمون تشخیص واژگانی و کاربرد واژگانی است[B1] ، مورد بررسی و [B2] مقایسه قرارگرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون تی مستقل نشان داد که عملکرد آزمودنی‌های شنوا در هر دو گروه سنی در مقایسه با عملکرد کودکان ناشنوای همتای آن‌ها در هر دو آزمون تشخیص واژگانی [B3] (p0/05) و کاربرد واژگانی (p0/05) [B4] به طور معنی‌داری بهتر بود. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که کودکان ناشنوا در مقایسه با کودکان شنوا نه‌تنها واژه‌های کمتری می‌دانند بلکه عمق دانش‌ آن‌ها نسبت به این واژه‌ها نیز کمتر است. علاوه‌براین، مقایسه دو آزمون نشان‌دهنده کارامدی تکلیف تشخیص واژگانی به‌عنوان ابزاری جهت سنجش دانش معنایی واژگانی است.

واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: دانش واژگانی آزمون تشخیص واژه، آزمون کاربرد واژگانی، درک خواندن، ناشنوایی
متن کامل [PDF 167 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tafaroji yeganeh M, Kamari E. An investigation and comparison of lexical knowledge of deaf and hearing children . JOEC. 2019; 19 (1) :49-58
URL: http://joec.ir/article-1-770-fa.html

تفرجی یگانه مریم، کمری الهه. بررسی و مقایسۀ دانش واژگانی کودکان ناشنوا و شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (1) :49-58

URL: http://joec.ir/article-1-770-fa.html



دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991