[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 76-63 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌های ریتمیک و گروهی بر مهارت‌های حرکتی درشت و تعامل اجتماعی کودکان اتیسم
حسن محمدزاده1 ، مهران سلیمانی2 ، الهام دانشیار 1، جلال دهقانی زاده1
1- دانشگاه ارومیه
2- دانشگاه شهید مدنی اذربایجان
چکیده:   (3330 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، مطالعۀ اثربخشی بازی‌های ریتمیک و گروهی بر مهارت‌های حرکتی درشت و تعامل اجتماعی کودکان اتیسم بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی بود. جامعه آماری شامل کل کودکان مبتلا به اتیسم در شهرستان ارومیه بود که از بین آنها 21 کودک با میانگین سنی (80/2 ± 04/9) مبتلا به اختلال‌های طیف اتیسم در شهرستان ارومیه به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و بر‌اساس نتایج پیش‌آزمون به صورت تصادفی در سه گروه تمرینی بازی‌های گروهی، بازی‌های ریتمیک و گروه کنترل قرار گرفتند .جمع‌آوری داده‌ها از روش آزمون برونینکس اوزرتسکی و پرسشنامه گارس انجام شد. آزمودنی‌های سه گروه پس از مرحله پیش‌آزمون که شامل اجرای آزمون برونینکس اوزرتسکی و تکمیل پرسشنامه به‌وسیله مراقبان کودک (والدین، مربیان) می‌شد، به مدت 24 جلسه در جلسه‌های تمرینی بازی‌های گروهی و ریتمیک شرکت کردند. گروه کنترل بدون برنامه بازی خاصی به فعالیت‌های روزانه خود پرداختند. یک روز بعد از پایان جلسۀ 24، از آزمودنی‌های هر سه گروه آزمون برونینکس اوزرتسکیگرفته شد و پرسشنامه گارس نیز به‌وسیله مراقبان کودکان تکمیل شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها از روش آزمون تحلیل کواریانس، تحلیل واریانس یک‌راهه وt  وابسته در سطح معناداری (p≤0/05) نشان داد که تمرین اثر معناداری بر امتیاز مهارت‌های حرکتی درشت در دوگروه تجربی با برتری گروه بازی‌های ریتمیک داشته است. همچنین تمرین بر امتیازهای تعامل اجتماعی دو گروه تجربی تأثیر داشت هرچند که تفاوت‌ها بین گروه بازی‌های ریتمیک و گروهی از لحاظ آماری معنادار نبود. با این وجود، میانگین نمرات تعامل اجتماعی گروه بازی‌های ریتمیک بهبودی بیشتری را نشان دادند. نتیجه‌گیری: این یافته‌ها تأییدی بر نقش بازی و به‌خصوص همراه‌شدن با موسیقی در افزایش انگیزه و علاقه در کودکان و در‌نهایت بهبود مهارت‌های حرکتی و اجتماعی کودکان طیف اتیسم بود.
واژه‌های کلیدی: بازی ریتمیک، بازی گروهی، تعامل اجتماعی، اتیسم.
متن کامل [PDF 285 kb]   (1241 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/12 | پذیرش: 1399/3/8 | انتشار: 1399/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadzadeh H, soleymani M, daneshyar E, dehghanizadeh J. Influence of Rhythmic and Group Games on the Gross Motor Skills and Social Interaction of Autism Children. JOEC 2020; 20 (2) :63-76
URL: http://joec.ir/article-1-746-fa.html

محمدزاده حسن، سلیمانی مهران، دانشیار الهام، دهقانی زاده جلال. اثربخشی بازی‌های ریتمیک و گروهی بر مهارت‌های حرکتی درشت و تعامل اجتماعی کودکان اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :63-76

URL: http://joec.ir/article-1-746-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645