هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دو روش توانبخشی حافظه کاری کلامی و دیداریـفضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی است. روش: گروه نمونه پژوهش، 30 نفر از دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی بودند که مطابق با معیارهای DSM5، اختلال یادگیری ریاضی داشتند که به طور هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه توانبخشی حافظه کاری کلامی، توانبخشی حافظه کاری دیداری-فضایی و گروه گواه (در لیست انتظار) جایگزین شدند. پس از شناسایی دانشآموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی، آزمونهای ریاضیات ایران کیمت، آزمون حافظه کاری کلامی n-back و حافظه کاری دیداریـفضایی n-back در سه گروه انجام شد. در دو گروه آزمایش، مداخله شناختی حافظه کاری به صورت 20 جلسه 45 دقیقهای انجام شد. پس از اتمام دوره مداخله، پس آزمون و به فاصله یک ماه پس از پایان مداخله، پیگیری انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که هر دو روش مداخله میتوانند نمرات عملکرد ریاضی دانشآموزان را به طور معناداری افزایش دهند. بنابراین، روشهای توانبخشی حافظه کاری کلامی و دیداری-فضایی در بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان تأثیرگذار هستند. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که مداخلاتی که به منظور توانبخشی حافظه کاری به کار میروند، میتوانند بهعنوان مداخلات تکمیلی در بهبود مشکلات دانشآموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی به کار گرفته شوند.
Aghaei Sabet S S, banijamali S A, Dehshiri G. Effectiveness of Cognitive Rehabilitation of Verbal and Visuospatial Working Memory in Improving the Mathematical Performance of Students with Dyscalculia. JOEC 2018; 18 (2) :5-22 URL: http://joec.ir/article-1-724-fa.html
آقایی ثابت سیده سارا، بنی جمالی شکوه السادات، دهشیری غلامرضا. اثربخشی دو روش توانبخشی شناختی حافظه کاری کلامی و دیداری-فضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (2) :5-22