1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان 2- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران، ایران.
چکیده: (3256 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر کفایت اجتماعی افراد با فلج مغزی در شهر تهران انجام شده است.روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان با فلج مغزی 16 تا 18 ساله شهر تهران تشکیل دادند. شرکتکنندهها با روش نمونهگیری در دسترس از مدرسه سروش انتخاب شدند، به طوری که در این پژوهش 30 نوجوان با فلج مغزی شرکت داشتند. آنها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در سطح متوسطی قرار داشتند.شرکتکنندهها به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی، آموزش ایمنسازی در برابر استرس را در 10 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه کفایت اجتماعی بود. اطلاعات جمعآوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نسخه بیست و دوم نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرههای کفایت اجتماعی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0P£). نتیجهگیری:آموزش ایمنسازی در برابر استرس باعث بهبود کفایت اجتماعی افراد با فلج مغزی شد. بنابراین توجه به متغیرهایی از جمله کفایت اجتماعی ضروری است و برنامهریزی برای ارائه آموزش ایمنسازی در برابر استرس به این گروه از افراد اهمیت ویژهای دارد.
The Effectiveness of Stress Inoculation Training on the Social Competency of Individuals with Cerebral Palsy. JOEC 2019; 18 (3) :29-38 URL: http://joec.ir/article-1-711-fa.html
عاشوری محمد، جلیل ابکنار سیده سمیه. بررسی اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر کفایت اجتماعی افراد با فلج مغزی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :29-38