[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 116-105 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی، تنظیم هیجان و تاب‌آوری مادران کودکان کم‌توان ذهنی مقطع دبستان شهر اصفهان
زیبا صادقی1، زهره لطیفی2، سارا آقابابایی*3
1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد
2- گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام نور اصفهان
3- دکتری روان‌شناسی دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3715 مشاهده)

 هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی ، تنظیم هیجان و تاب‌آوری مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهر اصفهان انجام شد. روش: این پژوهش دارای رویکردی کاربردی با روش پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود. 60 نفر از مادران کودکان کم‌توان ذهنی به طور تصادفی انتخاب و به سه گروه آزمایش، کنترل و خنثی (هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند و گروه آزمایش مداخله آموزش ذهن‌آگاهی را دریافت نمودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های تاب‌آوری، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی روان‌شناختی بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس بیانگر این بود که آموزش ذهن‌آگاهی بر کلیه ابعاد بهزیستی روان‌شناختی ، تنظیم هیجان و تاب‌آوری مادران کودکان کم‌توان ذهنی از لحاظ آماری معنی‌دار است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که آموزش گروهی ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان شناختی، تنظیم هیجان و تاب‌آوری مادران دارای کودکان کم‌توان ذهنی تأثیر داشته و می‌توان از این شیوه برای کمک به بهداشت و سلامت روانی والدین استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: ذهن آگاهی، بهزیستی روان شناختی، تنظیم هیجان، تاب آوری، مادران کودکان کم توان ذهنی
متن کامل [PDF 252 kb]   (1568 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/15 | پذیرش: 1397/8/9 | انتشار: 1397/12/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Group Mindfulness Training on the Psychological Well-being and Emotion Regulation and Resiliency of Primary -School Children with Intellectual Disability in in Isfahan. JOEC 2019; 18 (3) :105-116
URL: http://joec.ir/article-1-703-fa.html

صادقی زیبا، لطیفی زهره، آقابابایی سارا. اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی، تنظیم هیجان و تاب‌آوری مادران کودکان کم‌توان ذهنی مقطع دبستان شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :105-116

URL: http://joec.ir/article-1-703-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660