1- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد 2- گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور اصفهان 3- دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاه اصفهان
چکیده: (3715 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی گروهی بر بهزیستی روانشناختی ، تنظیم هیجان و تابآوری مادران کودکان کمتوان ذهنی شهر اصفهان انجام شد. روش: این پژوهش دارای رویکردی کاربردی با روش پیشآزمون-پسآزمون بود. 60 نفر از مادران کودکان کمتوان ذهنی به طور تصادفی انتخاب و به سه گروه آزمایش، کنترل و خنثی (هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند و گروه آزمایش مداخله آموزش ذهنآگاهی را دریافت نمودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای تابآوری، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی روانشناختی بود. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس بیانگر این بود که آموزش ذهنآگاهی بر کلیه ابعاد بهزیستی روانشناختی ، تنظیم هیجان و تابآوری مادران کودکان کمتوان ذهنی از لحاظ آماری معنیدار است. نتیجهگیری:با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که آموزش گروهی ذهنآگاهی بر بهزیستی روان شناختی، تنظیم هیجان و تابآوری مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی تأثیر داشته و میتوان از این شیوه برای کمک به بهداشت و سلامت روانی والدین استفاده نمود.
The Effectiveness of Group Mindfulness Training on the Psychological Well-being and Emotion Regulation and Resiliency of Primary -School Children with Intellectual Disability in in Isfahan. JOEC 2019; 18 (3) :105-116 URL: http://joec.ir/article-1-703-fa.html
صادقی زیبا، لطیفی زهره، آقابابایی سارا. اثربخشی آموزش ذهنآگاهی گروهی بر بهزیستی روانشناختی، تنظیم هیجان و تابآوری مادران کودکان کمتوان ذهنی مقطع دبستان شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :105-116