[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 38-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش مداخله مبتنی بر روان‌شناسی مثبت‌‌گرا بر خودبخشایشگری و تاب‌‌آوری مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری
علی محمد ناعمی 1، زهرا خاتون فائقی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار
چکیده:   (4085 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر مداخله روان‌شناسی مثبت‌گرا بر خودبخشایشگری و تاب‌آوری مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری سبزوار انجام شد. روش: روش این پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان 6 تا 12 ساله دارای اختلال یادگیری در سبزوار در سال 1395-1396بود که  34 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (17 نفر)  و کنترل  (17 نفر) جایدهی شدند.  پس از انجام پیشآزمون، به کمک پرسشنامههای مقیاس خودبخشایشگری ول، دی شی و واکینی (2008) و تاب‌آوری کونور و دیویدسون (2003)، به گروه آزمایشی طی هشت جلسه 90 دقیقه‌ای روان‌شناسی مثبت‌گرا آموزش داده شد. در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و داده‌های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس و به کمک نرم افزار SPSS ویراست 23 تجزیه‌ و تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که مداخله روان‌شناسی مثبت‌گرا بر خود بخشایشگری و تاب‌آوری مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری سبزوار تأثیر مثبت و معنا­داری داشته است (001/0P). نتیجه­گیری: مداخله روان‌شناسی مثبت‌گرا یک برنامه آموزشی مؤثر برای کمک به مادران کودکان دارای اختلال یادگیری است.  
واژه‌های کلیدی: روان‌شناسی مثبت‌گرا، خودبخشایشگری، تاب‌­آوری، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 321 kb]   (3387 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/2 | پذیرش: 1397/3/9 | انتشار: 1397/6/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naemi A M. Effectiveness of Positive Psychology Intervention on Self­-Forgiveness and Resilience in Mothers of Children with Learning Disabilities. JOEC 2018; 18 (2) :23-38
URL: http://joec.ir/article-1-696-fa.html

ناعمی علی محمد، فائقی زهرا خاتون. تاثیر روش مداخله مبتنی بر روان‌شناسی مثبت‌‌گرا بر خودبخشایشگری و تاب‌‌آوری مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (2) :23-38

URL: http://joec.ir/article-1-696-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645