[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 77-86 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل محتوایی توسعۀ حرفه‌ای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کم‌توان ذهنی شهر تهران
دکتر حسن جعفری*، دکتر محمود ابوالقاسمی، دکتر محمد قهرمانی، دکتر اباصلت خراسانی، دکتر مسلم قبادیان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (694 مشاهده)
هدف: تحقیق حاضر با هدف «شناسایی عوامل محتوایی توسعۀ حرفه‌ای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کم‌توان ذهنی» انجام شد. روش: روش پژوهش، آمیخته بود. در بخش کیفی، جامعۀ آماری شامل کلیه خبرگان آموزش و پرورش و علوم تربیتی بود. نمونۀ آماری برابر 15 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردید. در بخش کمی، جامعۀ آماری کلیۀ معلمان ابتدایی گروه کم‌توان ذهنی شهر تهران به تعداد 347 نفر بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 200 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی، با استفاده از روش تحلیل مضمون  انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج حاصل از یافته‌ها نشان داد که محتوای توسعۀ حرفه‌ای معلمان شامل 10 عامل (مولفه) است که عبارت بودند از: نگرش معلمان، دانش تخصصی موضوعی، تنوع فراگیران و نیازهای ویژه آنان، طراحی راهبردهای آموزشی، شیوه‌های ارزشیابی، محیط‌های یادگیری و الگوهای تدریس، مشارکت و تشریک مساعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های گروهی و انفرادی و آموزش شهروندی و شخصیتی.     نتیجه‌گیری: در مجموع عوامل محتوایی، حدود 95 درصد تغییرات توسعه حرفه‌ای معلمان را تبیین نمودند. در بین این عوامل، عامل محیط‌های یادگیری بیشترین بار عاملی(90/0) و  عامل شیوه‌های ارزشیابی، کمترین بار عاملی(81/0) را به خود اختصاص داد.
واژه‌های کلیدی: عوامل محتوایی، توسعۀ حرفه­ای معلمان، مدارس استثنایی، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 258 kb]   (391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Content Factors of Professional Development for Teachers of Special Elementary Schools for Students with Intellectual Disability . JOEC. 2018; 18 (2) :77-86
URL: http://joec.ir/article-1-685-fa.html

جعفری حسن، ابوالقاسمی محمود، قهرمانی محمد، خراسانی اباصلت، قبادیان مسلم. عوامل محتوایی توسعۀ حرفه‌ای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کم‌توان ذهنی شهر تهران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (2) :77-86

URL: http://joec.ir/article-1-685-fa.html



دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977