[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 39-54 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش بازداری پاسخ در پیش‌بینی علائم اختلالات رفتاری در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدائی باواسطه گری سبک‌های فرزند پروری
دکتر مهران سلیمانی*، دکتر رحیم یوسفی، علی اکبر طاهری
چکیده:   (532 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش بازداری پاسخ در پیش‌بینی علائم اختلالات رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدائی باواسطه گری سبک‌های فرزند پروری بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش 150 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی آموزش پذیر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از مدارس تبریز انتخاب شدند. سپس، پرسشنامه‌های سیاهه رفتاری کودک (CBCL) و سبک‌های فرزند پروری بامیرند توسط والدین تکمیل گردید و آزمون نوروسایکولوژیک ریسک‌پذیری برو-نرو-برو به‌صورت کامپیوتری توسط آزمودنی‌ها انجام شد. همچنین دادهای گرداوری شده با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین بازداری پاسخ با علائم اختلالات رفتاری و همچنین بین سبک فرزند پروری مقتدرانه با علائم اختلالات رفتاری رابطه منفی و معنادار وجود دارد (001/0P<). همچنین نتایج نشان داد که اکثر والدین دارای سبک فرزند پروری مقتدرانه (1/79%) بودند. علاوه بر این نتایج معادلات ساختاری PLS نشان که بازداری پاسخ و سبک فرزند پروری مقتدرانه توانایی پیش‌بینی علائم اختلالات رفتاری را دارند (001/0 P<). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه از نقش بازداری پاسخ و سبک فرزند پروری مقتدرانه در علائم اختلالات رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر حکایت دارد.

واژهای کلیدی: بازداری پاسخ، اختلالات رفتاری، کم‌توان ذهنی، سبک‌های فرزند پروری

واژه‌های کلیدی: بازداری پاسخ، اختلالات رفتاری، کم‌توان ذهنی، سبک‌های فرزند پروری
متن کامل [PDF 449 kb]   (226 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soleymani M, yusefi R, taheri A A. The Role of Response Inhibition in Prediction of Symptoms Behavioral Disorders of children with intellectual disability Educable of Primary School With Mediated Parenting Styles. JOEC. 2019; 18 (3) :39-54
URL: http://joec.ir/article-1-674-fa.html

سلیمانی مهران، یوسفی رحیم، طاهری علی اکبر. نقش بازداری پاسخ در پیش‌بینی علائم اختلالات رفتاری در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدائی باواسطه گری سبک‌های فرزند پروری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :39-54

URL: http://joec.ir/article-1-674-fa.html



دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897