[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 132-119 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش­ آموزان آهسته­ گام در دوره ابتدایی: مطالعه مقدماتی
علی صادقی سیاح، دکتر علی اکبر ارجمندنیا، دکتر غلامعلی افروز، دکتر مسعود لواسانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (208 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش‌آموزان آهسته­ گام در دوره‌ ابتدایی می­ باشد. روش: این پژوهش به روش اکتشافی طی دو بخش اسنادی و میدانی صورت گرفت. جامعه آماری تمام والدین و معلمان دانش‌آموزان دبستانی آهسته­ گام و همچنین کارشناسان حوزه کودکان استثنایی استان همدان در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه شامل100نفر از والدین و100 نفر از معلمان دانش­آموزان آهسته­گام که به روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای و 20 نفر از متخصصان کودکان استثنایی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند‌. به منظور جمع ­آوری اطلاعات مورد نیاز ، از پرسشنامه نیازسنجی محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید. برای پردازش اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین و درصد) استفاده شد. یافته­ ها: نتایج تحقیق نشان داد متون خواندن کاربردی مورد نیاز برای دانش‌آموزان آهسته گام شامل شش مؤلفه‌، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های مراقبت از خود، مهارت‌های بهداشت شخصی، مهارت‌های غذا خوردن، مهارت‌های لباس پوشیدن و مهارت‌های زندگی مستقل است. مهارت‌های شناسایی‌شده به ترتیب اهمیت قرار گرفتن­شان در متون خواندن کاربردی به سه دسته مهارت‌های الزامی، مهارت‌های انتخابی و مهارت‌های اختیاری تقسیم شدند. نتیجه­ گیری: از نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر استنباط می‌شود هرچه متون خواندنی که به دانش­آموزان آهسته­ گام آموزش داده می ­شود کاربردی­تر باشد، یعنی دانش­ آموزان توانایی خواندن، فهمیدن و کاربست آن متون را در زندگی روزانه و موقعیت ­های اجتماعی داشته باشند، عملکردشان در خواندن بهبود می­ یابد. 
 

واژه‌های کلیدی: دانش­ آموزان آهسته گام، متون خواندن کاربردی، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 1142 kb]   (114 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/17 | پذیرش: 1399/10/11 | انتشار: 1399/12/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi Sayyah A. Designing Guideline of Developing Functional Reading Texts for Mentally Retarded Students in Primary School. JOEC. 2021; 20 (4) :132-119
URL: http://joec.ir/article-1-660-fa.html

صادقی سیاح علی، ارجمندنیا علی اکبر، افروز غلامعلی، لواسانی مسعود. طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش­ آموزان آهسته­ گام در دوره ابتدایی: مطالعه مقدماتی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :132-119

URL: http://joec.ir/article-1-660-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4299