[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 119-132 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش­ آموزان آهسته­ گام در دوره ابتدایی: مطالعه مقدماتی
علی صادقی سیاح*1 ، علی اکبر ارجمندنیا2، غلامعلی افروز2، مسعود لواسانی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2- وزارت علوم
چکیده:   (1735 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش‌آموزان آهسته­ گام در دوره‌ ابتدایی می­ باشد. روش: این پژوهش به روش اکتشافی طی دو بخش اسنادی و میدانی صورت گرفت. جامعه آماری تمام والدین و معلمان دانش‌آموزان دبستانی آهسته­ گام و همچنین کارشناسان حوزه کودکان استثنایی استان همدان در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه شامل100نفر از والدین و100 نفر از معلمان دانش­آموزان آهسته­گام که به روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای و 20 نفر از متخصصان کودکان استثنایی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند‌. به منظور جمع ­آوری اطلاعات مورد نیاز ، از پرسشنامه نیازسنجی محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید. برای پردازش اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین و درصد) استفاده شد. یافته­ ها: نتایج تحقیق نشان داد متون خواندن کاربردی مورد نیاز برای دانش‌آموزان آهسته گام شامل شش مؤلفه‌، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های مراقبت از خود، مهارت‌های بهداشت شخصی، مهارت‌های غذا خوردن، مهارت‌های لباس پوشیدن و مهارت‌های زندگی مستقل است. مهارت‌های شناسایی‌شده به ترتیب اهمیت قرار گرفتن­شان در متون خواندن کاربردی به سه دسته مهارت‌های الزامی، مهارت‌های انتخابی و مهارت‌های اختیاری تقسیم شدند. نتیجه­ گیری: از نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر استنباط می‌شود هرچه متون خواندنی که به دانش­آموزان آهسته­ گام آموزش داده می ­شود کاربردی­تر باشد، یعنی دانش­ آموزان توانایی خواندن، فهمیدن و کاربست آن متون را در زندگی روزانه و موقعیت ­های اجتماعی داشته باشند، عملکردشان در خواندن بهبود می­ یابد. 
 

واژه‌های کلیدی: دانش­ آموزان آهسته گام، متون خواندن کاربردی، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 1142 kb]   (926 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/17 | پذیرش: 1399/10/11 | انتشار: 1399/12/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi Sayyah A. Designing Guideline of Developing Functional Reading Texts for Mentally Retarded Students in Primary School. JOEC 2021; 20 (4) :132-119
URL: http://joec.ir/article-1-660-fa.html

صادقی سیاح علی، ارجمندنیا علی اکبر، افروز غلامعلی، لواسانی مسعود. طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش­ آموزان آهسته­ گام در دوره ابتدایی: مطالعه مقدماتی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :132-119

URL: http://joec.ir/article-1-660-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710