[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 642
نرخ پذیرش: 42.9
نرخ رد: 57.1
میانگین داوری: 281 روز
میانگین انتشار: 188 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 136-123 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل و مقایسۀروایت‌های نوشتاری دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری و عادی پایۀ چهارم و پنجم شهر تهران
آتوسا رستم بیک تفرشی 1، محمد عارف امیری1 ، صبا عنایتی1 ، احمد رمضانی2
1- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
2- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
چکیده:   (4029 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور تحلیل و مقایسۀ ساختار روایت‌های نوشتاری دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری و دانش‌آموزان عادی پایۀ چهارم و پنجم شهر تهران انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان پسر 10 تا 12 سالۀ دارای اختلالات یادگیری و عادی شهر تهران است که در پایۀ چهارم و پنجم مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل 20 دانش‌آموز دارای اختلالات یادگیری (در هر پایه 10 دانش‌آموز) و 20 دانش‌آموز عادی (در هر پایه 10 دانش‌آموز) است که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده آزمون خوانداری محقق‌ساخته بود که در اختیار تک‌تک دانش‌آموزان قرار داده شد. دانش‌آموزان بعد از خواندن داستان آن را به زبان خود بازنویسی کردند. سپس، نوشته‌های دانش‌آموزان از منظر تعداد واژه، میانگین طول پاره‌گفتار و پیچیدگی ساختار روایت در دو سطح کلان (شخصیت، زمینه، پاسخ درونی، طرح، کنش و پیامد در مجموع 13 نمره) و ساختار خرد (حرف ربط هم‌پایه و ناهم‌پایه، فرایند ذهنی و بیانی، عبارت اسمی گسترده در مجموع 12 نمره) تحلیل و بررسی شدند. سنجش عملکرد دانش‌آموزان مبتنی بر روشی برگرفته از شاخص تی اِن اِل- پی آر سنجش پیشرفت زبان روایی (2011) است که در دانشگاه یوتا تهیه شده است. در روش تحلیل از الگوی پیترسون، گیلام و گیلام (2008) و گرینهاف و استرانگ (2001) استفاده شده است. برای نمره‌دهی از آزمون زبان روایی (تی اِن اِل) آزمون زبان روایی (گیلام و پیترسون، ۲۰۰۴) الگوگیری شده است. یافته‌ها: مجموع نمرات دانش‌آموزان عادی در ساختار کلان 195 و در ساختار خرد 143 و دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری در ساختار کلان 170 و در ساختار خرد 116 مورد گزارش شده است. به‌طور کلی، هر دو گروه دانش‌آموزان در ساختار کلان عملکرد بهتری نسبت به ساختار خرد داشتند. در ساختار کلان هر دو گروه در «شخصیت» بیشترین نمره و در «طرح» کمترین نمره را کسب کرده‌اند. همچنین، در ساختار خرد بیشترین نمره را در کاربرد فرایندهای ذهنی و بیانی و کمترین نمره را در استفاده از گروه اسمی گسترده به‌دست آورده‌اند. مقایسۀ عملکرد دانش‌آموزان دو گروه نشان می‌دهد که گروه دارای اختلالات یادگیری در همۀ مقولات زبانی مورد بررسی به غیر از شخصیت عملکرد ضعیف‌تری داشتند. این تفاوت به‌ویژه در کاربرد حروف ربط هم‌پایه و ناهم‌پایه، کنش، طرح و گروه اسمی گسترده مشهود است. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تی دو نمونه مستقل استفاده شده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که تفاوت تعداد واژه و میانگین طول پاره‌گفتار در دو گروه در سطح p≤0.05 معنادار است. همچنین، در سطح ساختار کلان، تفاوت بین دو گروه در «کنش» و در سطح ساختار خرد در کاربرد «حروف ربط ناهم‌پایه» در سطح p≤0.05 معنادار است.

 

واژه‌های کلیدی: ساختار روایت، تعداد واژه، میانگین طول پاره‌گفتار، اختلالات یادگیری
متن کامل [PDF 286 kb]   (1194 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/1 | پذیرش: 1395/12/22 | انتشار: 1396/5/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostambeik Tafreshi A, Amiri M A, Enayati S, Rameza A. Their writings were assessed according to the. JOEC 2017; 17 (1) :123-136
URL: http://joec.ir/article-1-659-fa.html

رستم بیک تفرشی آتوسا، امیری محمد عارف، عنایتی صبا، رمضانی احمد. تحلیل و مقایسۀروایت‌های نوشتاری دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری و عادی پایۀ چهارم و پنجم شهر تهران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (1) :123-136

URL: http://joec.ir/article-1-659-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660