[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 54-39 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه آموزش مبتنی بر زوج‌درمانی هیجان‌مدار و زوج‌درمانی کوتاه‌مدت به شیوه خود‌تنظیمی در بهبود راهبرد‌های مقابله زناشویی و تنظیم شناختی هیجان والدین دارای فرزند معلول
امید عیسی نژاد*1 ، سمیه رمضانی1
1- دانشگاه کردستان
چکیده:   (4130 مشاهده)

مقایسۀ آموزش مبتنی بر زوج‌درمانی هیجان‌مدار و زوج‌درمانی کوتاه مدت به شیوۀ  خودتنظیمی در بهبود راهبرد‌‌های مقابلۀ زناشویی و تنظیم شناختی هیجان والدین دارای فرزند کم‌توان ذهنی
 
هدف: هدف این پژوهش مقایسۀ تأثیر آموزش مبتنی بر زوج‌درمانی هیجان‌مدار و زوج­درمانی کوتاه‌مدت به شیوۀ خودتنظیمی (SRCT) بر تنظیم شناختی هیجان و راهبردهای مقابلۀ زناشویی والدین دارای فرزند کم‌توان ذهنی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با رویکرد کاربردی و با بهره‌گیری از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و پیگیری (یک ماهه) با گروه کنترل بود. نمونۀ مورد مطالعه شامل 41 زوج از والدین دارای فرزند کم‌توان‌ذهنی بود که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (زوج‌درمانی هیجان‌مدار، 12زوج و زوج‌درمانی کوتاه‌مدت به شیوه خودتنظیمی، 14زوج) و یک گروه گواه (15 زوج) جایگزین شدند. زوج‌درمانی هیجان‌مدار (EFT) در 10 جلسه و زوج‌درمانی کوتاه مدت به شیوۀ خودتنظیمی (SRCT) در 8 جلسه (هفته‌ای یک جلسه) بر روی گروه‌‌های آزمایش انجام شدند و داده‌‌های حاصل از پرسشنامۀ راهبردهای مقابلۀ زناشویی بومن و تنظیم شناختی هیجان با آزمون طرح مختلط اندازه‌گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر زوج‌درمانی هیجان‌مدار (EFT) و زوج‌درمانی کوتاه مدت به شیوۀ خودتنظیمی (SRCT)، باعث افزایش نمرات زوج‌‌ها در تنظیم شناختی هیجان و راهبردهای مقابلۀ زناشویی می‌شود. یافته‌ها همچنین نشان داد، اثر بخشی هر دو مداخله بعد از یک ماه باقی مانده  است. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش تنظیم شناختی هیجان و راهبرد‌‌های مقابله زناشویی در تعاملات زوجین، پیشنهاد می‌شود از شیوۀ هیجان‌مدار و خودتنظیمی برای بهبود راهبردهای مقابلۀ زناشویی و تنظیم شناختی  هیجان و کاهش تعارضات زناشویی در والدین دارای فرزند کم توان ذهنی استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: زوج‌درمانی هیجان‌مدار، زوج‌درمانی کوتاه‌مدت به شیوه خودتنظیمی، راهبرد‌‌های مقابله زناشویی، تنظیم شناختی هیجان
متن کامل [PDF 334 kb]   (2505 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/14 | پذیرش: 1397/3/5 | انتشار: 1397/7/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Isanejad O, Ramezani S. Comparing Emotionally Focused Therapy Training and Short-Term Self-Regulation Couple Therapy in Enhancing Dyadic Coping Strategies and Cognitive Emotion Regulation in Parents of Children with Intellectual Disability. JOEC 2018; 18 (2) :39-54
URL: http://joec.ir/article-1-657-fa.html

عیسی نژاد امید، رمضانی سمیه. مقایسه آموزش مبتنی بر زوج‌درمانی هیجان‌مدار و زوج‌درمانی کوتاه‌مدت به شیوه خود‌تنظیمی در بهبود راهبرد‌های مقابله زناشویی و تنظیم شناختی هیجان والدین دارای فرزند معلول. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (2) :39-54

URL: http://joec.ir/article-1-657-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710