هدف:تحمل و تابآوری هنگام رویارویی با مشکلات متعددی که مادران کودکان دارای اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی با آن روبهرو هستند، در سلامت آنها و فرزندانشان نقش بسیار مهمی ایفا میکند و شناسایی روشهای آموزشی که بتواند این تواناییها را در آنها ارتقا بخشد، بسیار ضروری است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان تابآوری مادران کودکان دارای اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی بود. روش: در این پژوهش که از نوع نیمهتجربی است، تعداد 30 نفر از مادرانی که به مراکز خصوصی شهر اهواز مراجعه کرده بودند، بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفرۀ آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنیهای هر دو گروه از نظر تابآوری مورد سنجش پیشآزمون و پسآزمون قرار گرفتند و گروه آزمایش فقط تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفت. دادههای آزمونها به روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش هوش معنوی موجب افزایش نمرۀ آزمودنیهای گروه آزمایش در مقیاس تابآوری شد. همچنین، تفاوت میانگین نمرۀ تابآوری در پسآزمون دو گروه کنترل و آزمایش در سطح (001/ 0 (p= معنیدار بود. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که با آموزش هوش معنوی در گروه آزمایش، نمرۀ افراد در متغیر تابآوری افزایش یافته است و آموزش هوش معنوی بر ارتقای تابآوری مادران کودکان کمتوجه/ بیشفعال مؤثر بوده است.
besharatipoor M. The Effects of Spiritual Intelligence Training on Resiliency in Mothers of Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. JOEC 2018; 18 (1) :109-118 URL: http://joec.ir/article-1-644-fa.html
مشعل پور مرضیه. اثربخشی آموزش هوش معنوی بر تابآوری مادرانِ کودکان دارای اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :109-118