[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 118-109 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش هوش معنوی بر تاب‌آوری مادرانِ کودکان دارای اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی
مرضیه مشعل پور*
دانشگاه پیام نور
چکیده:   (3576 مشاهده)

هدف: تحمل و تاب­آوری هنگام رویارویی با مشکلات متعددی که مادران کودکان دارای اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی با آن روبه‌رو هستند، در سلامت آن‌ها و فرزندانشان نقش بسیار مهمی ایفا می­کند و شناسایی روش­های آموزشی که بتواند این توانایی­ها را در آن‌ها ارتقا بخشد، بسیار ضروری است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان تاب­آوری مادران کودکان دارای اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی بود. روش: در این پژوهش که از نوع نیمه‌تجربی است، تعداد 30 نفر از مادرانی که به مراکز خصوصی شهر اهواز مراجعه کرده بودند، به‌صورت نمونه­گیری دردسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه 15 نفرۀ آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی­های هر دو گروه از نظر تاب­آوری مورد سنجش پیش­آزمون و پس­آزمون قرار گرفتند و گروه آزمایش فقط تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفت. داده­های آزمون­ها به روش تحلیل­ کوواریانس بررسی شد. یافته­ها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش هوش معنوی موجب افزایش نمرۀ آزمودنی­های گروه آزمایش در مقیاس تاب­آوری شد. همچنین، تفاوت میانگین نمرۀ تاب‌آوری در پس­آزمون دو گروه کنترل و آزمایش در سطح (001/ 0 (p= معنی­دار بود. نتیجه­گیری: یافته­های این پژوهش نشان داد که با آموزش هوش معنوی در گروه آزمایش، نمرۀ افراد در متغیر تاب­آوری افزایش یافته است و آموزش هوش معنوی بر ارتقای تاب­آوری مادران کودکان کم‌توجه/ بیش‌فعال مؤثر بوده است.

واژه‌های کلیدی: هوش­ معنوی، تاب­آوری، مادران کودکان دارای اختلال کم‌توجهی، بیش‌فعالی
متن کامل [PDF 197 kb]   (1522 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/6 | پذیرش: 1396/8/15 | انتشار: 1397/5/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

besharatipoor M. The Effects of Spiritual Intelligence Training on Resiliency in Mothers of Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. JOEC 2018; 18 (1) :109-118
URL: http://joec.ir/article-1-644-fa.html

مشعل پور مرضیه. اثربخشی آموزش هوش معنوی بر تاب‌آوری مادرانِ کودکان دارای اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :109-118

URL: http://joec.ir/article-1-644-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710