هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی روش نمایش خلاّق بر سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی با توسعۀ منطقۀ تقریبی رشد بود. روش:پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشیبا طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود.نمونۀ آماری پژوهش را 30 نفر تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس شرایط پزشکی (آیا کودک دارو مصرف میکند یا خیر؟) و پس از رضایت والدین، انتخاب شدند وبهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه اول (کنترل) با روش سخنرانی و گروه دوم (آزمایش) با روش نمایش خلاّقآموزش دیدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ سنجش سازگاری اجتماعی محقق ساخته با 28 سؤال در طیف لیکرت بود. پرسشنامۀ مذکور 4 حیطۀ سازگاری کودکان شامل:الف) مشارکت در کار گروهی، ب)رعایت حقوق دیگران، ج) اعتقاد به ارزشها و اصول اخلاقی گروه یا جامعه و د) تعهد و احترام به خانواده و دوستان را موردسنجش قرار میداد. برای تحلیل دادههااز آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد که بین میزان تأثیر روش آموزش سخنرانی و روش نمایش خلاّق بر سازگاری اجتماعی (در هر 4 حیطه) کودکان دارای اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی، تفاوت معناداری به نفع روش نمایش خلاّق وجود دارد (05/p£.).نتیجهگیری: برای بهبود سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی، بهتر است از روش آموزش نمایش خلاّق نسبت به روش سخنرانی بیشتر استفاده شود.
Moradimokhles H, Houshmandi Shoja M, Salehi V. Improving the Social Adjustment of Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder by Expanding the Zone of Proximal Development in the Context of Creative Drama. JOEC 2018; 18 (1) :73-84 URL: http://joec.ir/article-1-639-fa.html
مرادی مخلص حسین، هوشمندی مریم، صالحی وحید. بهبود سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی با توسعۀ منطقۀ تقریبی رشد در بستر نمایش خلاّق. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :73-84