[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 27-36 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تغییرپذیری تمرین در اکتساب و یادگیری دقت پرتاب از بالای شانه در کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم
کبری جوادیان، رسول عابدان زاده* ، اکرم هاشمیان
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (299 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش بررسی اکتساب و یادگیری دقت پرتاب از بالای شانه در کودکان  دارای  اختلالات طیف اتیسم در شرایط تمرین ثابت، متغیر قالبی و متغیر تصادفی بود. روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی بود. جامعه آماری این پژوهش کودکان دختر و پسر 5 تا 7 سال  دارای  اختلالات طیف اتیسم شهرستان دره­شهر بودند که 18 کودک به روش در دسترس انتخاب و سپس بر اساس نمرات پیش­آزمون در سه گروه تمرین ثابت، تمرین متغیر قالبی و تمرین متغیر تصادفی قرار گرفتند. شرکت­کنندگان در سه جلسه مداخله شرکت کردند. تکلیف شرکت­کننده­ها مهارت دقت پرتاب از بالای شانه به سمت هدف­هایی بود که در فاصله 3 متری از افراد بر روی دیوار ترسیم شده بود. گروه تمرین ثابت با هدفی به ابعاد 60 در 60 و گروه تمرین متغیر   قالبی و متغیر تصادفی به اهدافی به ابعاد 30 در 30 ، 60 در 60 و 90 در 90 سانتی­متر پرتاب از بالای شانه تمرین نمودند. مرحله اکتساب شامل شامل 6 دسته کوشش 6 تایی در طی 3 روز بود. پس از 24 ساعت آزمون یادداری و  آزمون انتقال 10 دقیقه پس از آزمون یادداری با تغییر در اندازه هدف به عمل آمد. یافته­ها: نتایج در مرحله اکتساب نشان داد که سه گروه تمرینی از لحاظ تغییرپذیری در اجرای خود پیشرفت داشتند اما تفاوت معنی­داری نشان ندادند (5 0/0 ≤P). در مرحله یادداری گروه تمرینی ثابت بهتر عمل کردند (5 0/0 ≥P) ولی در مرحله انتقال سه گروه­ تمرینی قادر به انتقال مهارت خود به شرایط جدید نبودند (5 0/0 ≤P). نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های این پژوهش، استفاده از تمرین ثابت در کودکان دارای  اختلالات طیف اتیسم می­تواند به طور مؤثری در یادگیری تکلیف پرتاب از بالای شانه تأثیر داشته باشد. همچنین اصل ویژگی تمرین در افراد دارای اختلالات طیف اتیسم نیز مورد تأیید قرار می­گیرد. با توجه به یافته­های پژوهش حاضر به مربیان و افرادی که با کودکان دارای  اختلالات طیف اتیسم  سروکار دارند پیشنهاد می­شود در آموزش مهارت­های حرکتی به این کودکان از تمرین به روش ثابت استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: تمرین متغیر، تمرین ثابت، یادگیری، پرتاب از بالای شانه، کودکان اوتیسم.
متن کامل [PDF 258 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadian K, Abedanzadeh R, Hashemian A. The Effect of exercises variability in acquisition and learning over arm throw accuracy in Children with Autism Spectrum Disorder. JOEC. 2018; 17 (4) :27-36
URL: http://joec.ir/article-1-605-fa.html

جوادیان کبری، عابدان زاده رسول، هاشمیان اکرم. تأثیر تغییرپذیری تمرین در اکتساب و یادگیری دقت پرتاب از بالای شانه در کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم . فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (4) :27-36

URL: http://joec.ir/article-1-605-fa.html



دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3658