1- دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی 2- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده: (4318 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی مروری نمودهای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی براساس باندهای فرکانسی الکتروانسفالوگرافی کمّی بود. روش: در این مطالعه، به منظور تعیین تفاوت رویکردهای نظری نوین در تشخیص و طبقهبندی اختلال نقص توجه/بیشفعالی از روش تحلیلی و تفسیری استفاده شد. یافتهها: تحلیل نظری نشان داد که در یک دهۀ اخیر، مطالعات متمرکز بر فعالیت مغز افراد مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی رو به گسترش بوده است و بهرغم اینکه دیاسام-5 سه فنوتیپ بالینی اختلال نقص توجه/ بیشفعالی شامل مشکلات توجهی، نوع بیشفعالی/ تکانشگری و نوع ترکیبی را مشخص کرده است، با این حال، یک طبقهبندی طیفی الکتروانسفالوگرافی کمّی از جمعیت اختلال نقص توجه/ بیشفعالی پدید آمده است. این طبقهبندی چهار زیرگروه اصلی را دربرمیگیرد: زیرگروه اول (افزایش نابهنجار طیف فرکانسی دلتا-تتا در قسمت مرکز یا سنترال- فرونتال)، زیرگروه دوم (افزایش نابهنجار ریتم تتا در قسمت میانی فرونتال)، زیرگروه سوم (افزایش نابهنجار فعالیت بتا در قسمت فرونتال) و زیرگروه چهارم (فعالیت بسیار زیاد و افراطی آلفا در کانالهای فرونتال، مرکزی و پسین). نتیجهگیری: هرچند، شواهد پژوهشی بهطور غیرمستقیم، مؤید این طبقهبندی است، اما تحکیم آن در نظامهای تشخیصی نیازمند مطالعات دامنهدار است که در مرور حاضر، تصریح مبانی نظری و عملی این رویکرد، مورد امعان نظر قرار گرفته است.
Hashemi T, Nazari N, Nourazar G, Mashinchi Abbasi N. Modern Presentations of ADHD in Terms of Frequency Bands in Quntitiative Electroencephalography (QEEG): The Modern Theoretical Approach
. JOEC 2018; 17 (4) :49-64 URL: http://joec.ir/article-1-532-fa.html