[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 37-48 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه (TDCS) و آموزش آگاهی واج شناختی بر بهبود عملکرد بعد شنیداری حافظه کاری کودکان نارساخوان
لیلا بیات مختاری* ، علیرضا آقایوسفی، حسین زارع، وحید نجاتی
مربی دانشگاه پیام نور
چکیده:   (323 مشاهده)

این پژوهش به منظور بررسی تاثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه بر روی بعد شنیداری/ کلامی حافظه کاری در ناحیۀ قشر پیش­پیشانی خلفی جانبی انجام شد. طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع  پیش­آزمون/پس­آزمون  با گروه کنترل و انتساب تصادفی بود. نمونه پژوهش شامل 20 دانش­آموز پسر نارساخوان 8 تا 10 ساله که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، بود. دو نوع تحریک آندی و ساختگی با شدت جریان 1/5 میلی آمپر به مدت 20 دقیقه و 15 دقیقه آموزش آگاهی واج­شناختی بر 20نفر شرکت­­کننده طی 10جلسه ارائه گردید. شرکت­کنندگان قبل و بعد از تحریک با تکلیف ان­بک ، مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد تحریک آندی، تاثیر معناداری در  بهبود عملکرد فرد در بعد شنیداری/کلامی حافظه کاری نسبت به گروه تحریک ساختگی دارد در مجموع مطالعه حاضر نشان داد که تحریک آندی سبب  افزایش عملکرد فرد در تکلیف مربوط به حافظه کاری شنیداری  و بهبود آن  شده است.

واژه‌های کلیدی: تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه (tDCS)، قشر پیش‌پیشانی خلفی جانبی (DLPFC)، حافظه کاری، تکلیف n-back .
متن کامل [PDF 267 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayat Mokhtari L, Agha Yousefi A R, Zare H, Nejati V. The considering of the impact of transcranial direct current stimulation (TDCS) and phonological awareness training on improvement of the auditory aspect function of the working memory in children with dyslexia.. JOEC. 2018; 17 (4) :37-48
URL: http://joec.ir/article-1-523-fa.html

بیات مختاری لیلا، آقایوسفی علیرضا، زارع حسین، نجاتی وحید. تاثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه (TDCS) و آموزش آگاهی واج شناختی بر بهبود عملکرد بعد شنیداری حافظه کاری کودکان نارساخوان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (4) :37-48

URL: http://joec.ir/article-1-523-fa.html



دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3658