[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1380 1380 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 103-81 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه توانایی شنیداری کودکان بینا نابینا در شناسایی و تجسم ویژگی‌های شناختی - عاطفی آموزگاران، از روی صدای آن‌ها
پرویز شریفی درآمدی*
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4338 مشاهده)
تحقیق حاضر مقایسه توانایی شنوایی کودکان بینا و نابینا از لحن صدای اشخاص (آموزگاران) و تجسم ویژگی‌های شناختی-عاطفی آنان را مورد بررسی قرار داده است. نمونه‌های تحقیق 50 نفر از دانش‌آموزان پسر در سن 11 تا 12 سال در پایه پنجم ابتدایی سال 80-1379 (25 نفر نابینایان آموزشگاه ابابصیر اصفهان و 25 نفر نابینا از مدارس همجوار) بوده‌اند. برای جمع‌آوری اطلاعات در مراحل مختلف از پرسشنامه شانزده عاملی شخصیت کتل برای بزرگسالان، پرسشنامه خود ساخته مبتنی بر عوامل شانزده‌گانه شخصیتی کتل و نوار ضبط صوت و نوار ویدیویی استفاده شده است. آزمودنی‌ها، پس از گزینش تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم و بر اساس ویژگی‌های سنی، وضعیت اقتصادی اجتماعی، پایه تحصیلی و معدل درسی همتراز شدند. در وهله اول صدا و تصویر 10 معلم به طور جداگانه در حین گفتن املاء از یک متن معین ضبط شد و سپس توسط پرسشنامه 16 عاملی شخصیت کتل، عوامل شخصیتی آنها استخراج گردید. بدین ترتیب از میان آنها، 6 معلم که نمرات آنان در برخی از عوامل شخصیتی (عاطفی) بالاتر و پایین‌تر از میانگین بود، در نظر گرفته شدند. در وهله دوم یک بار تمام آزمودنی‌های نابینا و بینا در معرض شنیدن لحن صدا و یک بار دیگر به منظور کنترل تصاویر ذهنی، فقط آزمودنی‌های بینا در معرض دیدن تصویر صاحبان صوت قرار گرفتند. داده‌های به دست آمده توسط آزمون‌های همبستگی پیرسن، تحلیل واریانس یکطرفه توکی و تحلیل و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه قرار گرفته‌اند و یافته‌ها نشان می‌دهند که توانایی شنوایی کودکان بینا و نابینا از لحن صدای اشخاص و تجسم ویژگی‌های شناختی-عاطفی آنان متفاوت  است. کودکان بینا و نابینا در تصویر ذهنی- شنیداری، تابع یک الگوی واحد نیستند. بدین معنا که کودکان نابینا نسبت به کودکان بینا خود به خود از حس شنوایی قویی‌تر و کودکان بینا از حس بینایی بهره می‌جویند و این تأثیر بیشتر متوجه عوامل عاطفی شخصیت همچون A (گرمی)، E (تسلط)، F(سرزندگی)، I(حساسیت)، L(خوش‌بینی)، H(جسارت)، O(اعتماد به خود)، Q4(تنش) بوده است.
واژه‌های کلیدی: توانایی شنوایی، لحن صدا، تصویر ذهنی، ویژگی‌های شناختی - عاطفی، نابینا، بینایی
متن کامل [PDF 545 kb]   (931 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1380/9/1 | پذیرش: 1380/9/1 | انتشار: 1380/9/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi Daramadi P. A Comparative Study on the Auditory Ability of the Blind and Sighted Children in Identifying the Teachers, and Visualizing Their Cognitive - Affective Characteristics by their Voices.. JOEC 2001; 1 (1) :81-103
URL: http://joec.ir/article-1-515-fa.html

شریفی درآمدی پرویز. مقایسه توانایی شنیداری کودکان بینا نابینا در شناسایی و تجسم ویژگی‌های شناختی - عاطفی آموزگاران، از روی صدای آن‌ها. فصلنامه كودكان استثنايي. 1380; 1 (1) :81-103

URL: http://joec.ir/article-1-515-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1380 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710