[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1380 1380 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 80-69 برگشت به فهرست نسخه ها
فلسفه آموزش و پرورش فراگیر
علی اصغر کاکوجویباری 1، آلیس هوسپیان1
1- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (7549 مشاهده)
یک قرن تجربه مربوط به ساختارهای مختلف آموزشی ما را به این نتیجه رسانده است که آموزش مجزا که در آن افراد براساس ویژگی‌های مختلف مثل معلولیت‌ها، گروه‌بندی می‌شوند و تحت آموزش‌های ویژه و جدا از همسالان عادی خود قرار می‌گیرند، نتوانسته است پاسخگوی بسیاری از نیازهای واقعی این افراد به عنوان عضوی از اعضاء یک جامعه انسانی باشد. آن نوع از آموزش و پرورش می‌تواند کارآمد باشد که متناسب با نیازهای واقعی مخاطبانش باشد. از آنجایی که این نیازها در هر زمان و مکان و در شرایط مختلف اجتماعی متفاوت هستند، بنابراین یک نظام آموزشی کارآمد، نظامی است انعطاف‌پذیر که از یک سو دارای خصیصه بومی‌شدگی، یعنی متناسب با شرایط ملی و دینی آن جامعه و از سوی دیگر مبتنی بر یک رویکرد انسانگرایانه است و آموزش را بعنوان یک هدف در نظر نمی‌گیرد، بلکه به عنوان وسیله‌ای می‌داند برای رشد ارزش‌های انسانی و بالا بردن قابلیت‌های افراد برای «با هم زیستن». علاوه بر این، چنین نظام آموزشی به لحاظ امکانات و شرایط آموزشی تا به آن حد گسترش یافته است که می‌تواند تمام افراد با طیف گسترده‌ای از توانایی‌ها و ناتوانی‌ها و تفاوت‌ها را دربر گیرد. در چنین شرایطی است که تمرکز از روی دانش‌آموز به عنوان سؤال اصلی ناکامی تحصیلی برداشته شده و بر روی عوامل دیگری مثل قابلیت‌ها و نگرش معلم، نگرش همسالان، مسئولان و سیاستگزاران آموزشی، امکانات و شرایط آموزشی معطوف می‌شود. در سایه چنین تحولی است که ساختار نظام آموزشی از حالت تصنعی خود که در آن افراد براساس ناتوانی‌ها و تفاوت‌های فردی و اجتماعی از یکدیگر جدا می‌شوند، خارج شده و نمونه کوچک ولی واقعی از یک جامعه فراگیر می‌شود. در یک جامعه فراگیر سطح آستانه تحمل جامعه برای پذیرش تمام افراد با توانایی‌ها و از فرهنگ‌ها و سطوح اجتماعی مختلف بالاتر رفته و تمام افراد از سوی یکدیگر مورد پذیرش و احترام قرار می‌گیرند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش و پرورش فراگیر، آموزش مجزا
متن کامل [PDF 270 kb]   (1917 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1380/9/1 | پذیرش: 1380/9/1 | انتشار: 1380/9/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kakojoibari A A, Hovsepian A. Philosophy of Inclusive Education. JOEC 2001; 1 (1) :69-80
URL: http://joec.ir/article-1-514-fa.html

کاکوجویباری علی اصغر، هوسپیان آلیس. فلسفه آموزش و پرورش فراگیر . فصلنامه كودكان استثنايي. 1380; 1 (1) :69-80

URL: http://joec.ir/article-1-514-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1380 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645