ارزیابی مهارتهای حرکتی و عملکرد عصبی - عضلانی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیشفعالی
|
فریدون یاریاری 1، مهدی رصافیانی2 ، مسعود کریملو2 ، زهرا پاشازاده آذری2 |
1- دانشگاه تربیت معلم 2- دانشگاه علوم بهزیستی |
|
چکیده: (4313 مشاهده) |
این پژوهش به منظور تعیین وجود یا عدم وجود اختلال در مهارتهای حرکتی و عملکرد عصبی عضلانی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) 10-7 ساله و همچنین تعیین الگو و ماهیت اختلالات یاد شده انجام شده است. در این مطالعه مقطعی، توصیفی-تحلیلی، گروه آزمودنی شامل 22 دانشآموز مبتلا به ADHD میباشند که به مرکز مشاوره و درمان دانشآموزان توحید مراجعه کرده بودند و گروه مقایسه شامل 22 دانشآموز طبیعی میباشند که در منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. دانشآموزان در هر دو گروه براساس سن، وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده همسان شدهاند. برای تعیین اختلاف میانگینها در عوامل مورد بررسی از آزمون T مستقل (در مقیاس رشد حرکتی لینکلن-اوزرتسکی) و آزمون U من ویتنی (در مشاهدات بالینی) استفاده شده است. نتایج تحلیل آماری نشان میدهد که میانگین نمرات گروه آزمودنی در مقیاس رشدی لینکلن اوزرتسکی در همه موارد پایینتر از گروه شاهد بوده است و اختلاف میانگینها در بیشتر عوامل مورد بررسی معنادار میباشد. ولی در چند عامل مثل تعادل با چشمباز و یکپارچگی بینایی-حرکتی این تفاوت معنادار نیست. گروه ADHD در قیه عوامل مثل تعادل با چشم بسته و هماهنگی حرکتی دوطرفه دقت حرکتی و سرعت حرکتی دستها، تفاوت معناداری با گروه عادی نشان دادهاند.
|
|
واژههای کلیدی: اختلال کمبود توجه و بیشفعالی، مهارتهای حرکتی، عملکرد عصبی - عضلانی |
|
متن کامل [PDF 386 kb]
(936 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/9/1 | پذیرش: 1380/9/1 | انتشار: 1380/9/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|