[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1380 1380 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 34-17 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی مهارت‌های حرکتی و عملکرد عصبی - عضلانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی
فریدون یاریاری 1، مهدی رصافیانی2 ، مسعود کریملو2 ، زهرا پاشازاده آذری2
1- دانشگاه تربیت معلم
2- دانشگاه علوم بهزیستی
چکیده:   (4313 مشاهده)
این پژوهش به منظور تعیین وجود یا عدم وجود اختلال در مهارت‌های حرکتی و عملکرد عصبی عضلانی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) 10-7  ساله و همچنین تعیین الگو و ماهیت اختلالات یاد شده انجام شده است. در این مطالعه مقطعی، توصیفی-تحلیلی، گروه آزمودنی شامل 22 دانش‌آموز مبتلا به ADHD می‌باشند که به مرکز مشاوره و درمان دانش‌آموزان توحید مراجعه کرده بودند و گروه مقایسه شامل 22 دانش‌آموز طبیعی می‌باشند که در منطقه 4 آموزش‌ و پرورش شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. دانش‌آموزان در هر دو گروه براساس سن، وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده همسان شده‌اند. برای تعیین اختلاف میانگین‌ها در عوامل مورد بررسی از آزمون T مستقل (در مقیاس رشد حرکتی لینکلن-اوزرتسکی) و آزمون U من ویتنی (در مشاهدات بالینی) استفاده شده است. نتایج تحلیل آماری نشان می‌دهد که میانگین نمرات گروه آزمودنی در مقیاس رشدی لینکلن اوزرتسکی در همه موارد پایین‌تر از گروه شاهد بوده است و اختلاف میانگین‌ها در بیشتر عوامل مورد بررسی معنادار می‌باشد. ولی در چند عامل مثل تعادل با چشم‌باز و یکپارچگی بینایی-حرکتی این تفاوت معنادار نیست. گروه ADHD در قیه عوامل مثل تعادل با چشم بسته و هماهنگی حرکتی دوطرفه دقت حرکتی و سرعت حرکتی دست‌ها، تفاوت معناداری با گروه عادی نشان داده‌اند.

 
واژه‌های کلیدی: اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی، مهارت‌های حرکتی، عملکرد عصبی - عضلانی
متن کامل [PDF 386 kb]   (936 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1380/9/1 | پذیرش: 1380/9/1 | انتشار: 1380/9/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaryari F, Rasafiani M, Karimlou M, Pashazadeh Azari Z. The Evaluation of Motor Skills and Neuro - Muscular Functions in Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. JOEC 2001; 1 (1) :17-34
URL: http://joec.ir/article-1-511-fa.html

یاریاری فریدون، رصافیانی مهدی، کریملو مسعود، پاشازاده آذری زهرا. ارزیابی مهارت‌های حرکتی و عملکرد عصبی - عضلانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1380; 1 (1) :17-34

URL: http://joec.ir/article-1-511-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1380 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645