تاثیر آموزش راهبردهای شناختی - فراشناختی (روش خودآموزی) بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی
|
سیمین بشاورد*1 ، محسن شکوهی یکتا2 ، الهه حجازی2 ، احمد بهپژوه2  |
1- پژوهشکده کودکان استثنایی 2- دانشگاه تهران |
|
چکیده: (3924 مشاهده) |
پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی را بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر شیراز مورد مطالعه قرار داده است. نمونه مورد مطالعه، شامل 40 نفر دانشآموز پسر و دختر کمتوان ذهنی پایه اول دوره مهارتآموزی (طرح جامع) بود که در قالب کلاسهای طبیعی و دستنخورده به عنوان گروه آزمایشی و گواه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، آزمون محقق ساخته حل مسأله ریاضی بود که با استفاده از آن، عملکرد هر دو گروه در پیشآزمون و پس آزمونها مورد بررسی قرار گرفت. پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایشی به مدت 21 ساعت آموزش راهبرد، هر دو گروه در پس آزمون 1 (بلافاصله پس از آموزش) و پس آزمون 2 (دو هفته پس از آموزش) شرکت داده شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آموزش راهبرد شناختی- فراشناختی موجب بهبود عملکرد حال مسئله در آزمودنیهای گروه آزمایش و تداوم آن به مدت دو هفته شده است. همچنین، در این پژوهش بین عملکرد پسران و دختران در حل مسأله تفاوتی مشاهده نگردیده است.
واژههای کلیدی: راهبردهای شناختی-فراشناختی، خودآموزی، حل مسأله.
|
|
واژههای کلیدی: راهبردهای شناختی - فراشناختی، خودآموزی، حل مسأله |
|
متن کامل [PDF 443 kb]
(961 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/11/1 | پذیرش: 1380/11/1 | انتشار: 1380/11/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|