| تاثیر آموزش راهبردهای شناختی - فراشناختی (روش خودآموزی) بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی | 
								
								  | سیمین بشاورد*1    ،    محسن شکوهی یکتا2    ،    الهه حجازی2    ،    احمد بهپژوه2    | 
								
								  | 1- پژوهشکده کودکان استثنایی 2- دانشگاه تهران
 | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (4335 مشاهده) | 
								
								  | پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی را بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر شیراز مورد مطالعه قرار داده است. نمونه مورد مطالعه، شامل 40 نفر دانشآموز پسر و دختر کمتوان ذهنی پایه اول دوره مهارتآموزی (طرح جامع) بود که در قالب کلاسهای طبیعی و دستنخورده به عنوان گروه آزمایشی و گواه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، آزمون محقق ساخته حل مسأله ریاضی بود که با استفاده از آن، عملکرد هر دو گروه در پیشآزمون و پس آزمونها مورد بررسی قرار گرفت. پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایشی به مدت 21 ساعت آموزش راهبرد، هر دو گروه در پس آزمون 1 (بلافاصله پس از آموزش) و پس آزمون 2 (دو هفته پس از آموزش) شرکت داده شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آموزش راهبرد شناختی- فراشناختی موجب بهبود عملکرد حال مسئله در آزمودنیهای گروه آزمایش و تداوم آن به مدت دو هفته شده است. همچنین، در این پژوهش بین عملکرد پسران و دختران در حل مسأله تفاوتی مشاهده نگردیده است. واژههای کلیدی: راهبردهای شناختی-فراشناختی، خودآموزی، حل مسأله.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  راهبردهای شناختی - فراشناختی، خودآموزی، حل مسأله | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 443 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1081 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  كاربردي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1380/11/1 | پذیرش: 1380/11/1 | انتشار: 1380/11/30
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |