[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1380 1380 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 186-171 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش راهبرد‌های شناختی - فراشناختی (روش خودآموزی) بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
سیمین بشاورد*1 ، محسن شکوهی یکتا2 ، الهه حجازی2 ، احمد به‌پژوه2
1- پژوهشکده کودکان استثنایی
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (3924 مشاهده)
پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی را بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شهر شیراز مورد مطالعه قرار داده است. نمونه مورد مطالعه، شامل 40 نفر دانش‌آموز پسر و دختر کم‌توان ذهنی پایه اول دوره مهارت‌آموزی (طرح جامع) بود که در قالب کلاس‌های طبیعی و دست‌نخورده به عنوان گروه آزمایشی و گواه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، آزمون محقق ساخته حل مسأله ریاضی بود که با استفاده از آن، عملکرد هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس آزمون‌ها مورد بررسی قرار گرفت. پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایشی به مدت 21 ساعت آموزش راهبرد، هر دو گروه در پس آزمون 1 (بلافاصله پس از آموزش) و پس آزمون 2 (دو هفته پس از آموزش) شرکت داده شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آموزش راهبرد شناختی- فراشناختی موجب بهبود عملکرد حال مسئله در آزمودنی‌های گروه آزمایش و تداوم آن به مدت دو هفته شده است. همچنین، در این پژوهش بین عملکرد پسران و دختران در حل مسأله تفاوتی مشاهده نگردیده است.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای شناختی-فراشناختی، خودآموزی، حل مسأله.
 
واژه‌های کلیدی: راهبرد‌های شناختی - فراشناختی، خودآموزی، حل مسأله
متن کامل [PDF 443 kb]   (961 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1380/11/1 | پذیرش: 1380/11/1 | انتشار: 1380/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beshavard S, Shokouhiyekta M, Hejazi E, Behpajooh A. The Effect of Instructing Cognitive - Meta cognitive Strategies (Self- Instruction) on Math Problem - Solving Performance of the Mentally Retarded Students. JOEC 2002; 1 (2) :171-186
URL: http://joec.ir/article-1-508-fa.html

بشاورد سیمین، شکوهی یکتا محسن، حجازی الهه، به‌پژوه احمد. تاثیر آموزش راهبرد‌های شناختی - فراشناختی (روش خودآموزی) بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1380; 1 (2) :171-186

URL: http://joec.ir/article-1-508-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1380 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710