بررسی تناسب و ثمربخشی آموزشهای دوره دوساله تربیت معلم رشته نابینا و نیمهبینا
|
محمد احمدپناه*  |
پژوهشکده کودکان استثنایی |
|
چکیده: (3727 مشاهده) |
مقاله حاضر گزارش پژوهشی است که به منظور بررسی میزان تناسب دروس، ثمربخشی مواد درسی و آموزشهای دوره دوساله تربیت معلم کودکان استثنایی در رشته نابینا و نیمهبینا به انجام رسیده است. مدرسان و 130 نفر از فارغالتحصیلان رشته نابینا و نیمهبینای مراکز تربیت معلم از سال 1374 تا 1380 به شیوه تصادفی، از میان همه استانهای کشور انتخاب شدند، سپس اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامههای محقق ساختهای جمعآوری شد که براساس اهداف، عناوین و سرفصلهای دوره و دروس مختلف طراحی شده و توسط مدرسین مجرب مراکز استثنایی مورد تأیید قرار گرفته بودند. به دلیل نوع و شکل خاص پژوهش، دادهها با روشهای آماری توصیفی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج در بعضی از دروس بیانگر این است که محتوای فعلی آموزشها به منظور تأمین نیروی انسانی توانمند و ماهر برای معلمی دانشآموزان نابینا و نیمهبینا مناسب نمیباشد. |
|
واژههای کلیدی: تربیت معلم، آموزش معلم، ثمربخشی، دروس دوره نابینا و نیمهبینا |
|
متن کامل [PDF 544 kb]
(929 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/3/1 | پذیرش: 1381/3/1 | انتشار: 1381/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|