[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 170-161 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت آزمون غربالگری آمادگی تحصیلی کودکان ۶ ساله
علی شهرامی*1 ، رضا متقیانی1
1- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (4506 مشاهده)
براساس مفهوم چندبعدی آمادگی تحصیلی (ابعاد حرکتی، شناختی، اجتماعی و زبانی) و با استفاده از خرده آزمون‌های واژگان، تکمیل تصاویر، اطلاعات عمومی و حافظه شنیداری آزمون وکسلر، آزمون هوش وکسلر پیش‌دبستانی، برخی از مفاهیم پیش‌دبستانی نظیر طبقه‌بندی، درک تشابهات، تضادها، ردیف کردن و تقابل یک به یک و آزمون لینکلن ارزتسکی و خرده آزمون‌های تکمیل دستوری، درک دستوری، واژگان تصویری، تقلید جمله و مهارت‌های اجتماعی مورد انتظار از کودکان شش ساله، شکل مقدماتی آزمون غربالگری تحصیلی با 124 سؤال تهیه گردید. در مرحله مقدماتی، ابتدا این آزمون به منظور بررسی مناسب بودن دستورالعمل‌ها و فهم سوالات آن روی 30 کودک شش ساله اجرا گردید و سپس به منظور برآورد ویژگی‌های روان‌سنجی سوال‌ها از لحاظ سطح دشواری و همبستگی با کل آزمون روی 150 کودک اجرا شد. سؤال‌هایی با سطح دشواری 15/0 تا 85/0 و همبستگی 3/0 به بالا انتخاب شدند. پس از گزینش تصادفی 11 استان از 5 منطقه جغرافیایی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز، این آزمون اجرا گردید. 36 سؤال برای اجرا در سطح کشور ویژگی‌های روان‌سنجی مناسب را کسب کرد. در بخش زبان به دلیل تنوع زبانی در سطح کشور سؤال مناسبی باقی نماند و این بخش از مجموعه آزمون حذف گردید.
روایی سازه شکل نهایی آزمون با روش مولفه‌های اصلی تحلیلی عاملی شده و 3 عامل استخراج گردید که با سه جنبه شناختی، حرکتی و اجتماعی این آزمون انطباق داشت. متغیر جنسیت بر نمره کل اثر داشت، از این رو برای دختران و پسران ضریب اعتبار همسانی درونی جداگانه محاسبه گردید. این ضریب برای پسران 84/0 و  برای دختران 82/0 به دست آمد. به منظور برآورد نقطه برش، یک انحراف استاندارد پایین‌تر از میانگین به عنوان ملاک تعیین گردید. براساس این شیوه، نقطه برش برای پسران 15 و برای دختران 16 به دست آمد.
 
واژه‌های کلیدی: غربالگری، آمادگی تحصیلی
متن کامل [PDF 235 kb]   (968 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/6/1 | پذیرش: 1381/6/1 | انتشار: 1381/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahrami A, Motaghiani R. Constructing Screening Test of School Readiness for the Six - Year - Olds. JOEC 2002; 2 (2) :161-170
URL: http://joec.ir/article-1-494-fa.html

شهرامی علی، متقیانی رضا. ساخت آزمون غربالگری آمادگی تحصیلی کودکان ۶ ساله. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (2) :161-170

URL: http://joec.ir/article-1-494-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710