[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 160-151 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانش‌آموزان نارساخوان پایه پنجم منطقه جوین سبزوار
اسماعیل بیابانگرد*1 ، ابولقاسم شکیبا1
1- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (4233 مشاهده)
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانش‌آموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار انجام شد. در این پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار تشکیل می‌داد. از این جامعه 32 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 16  نفری تقسیم شدند، که یک گروه به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر کنترل را تشکیل می‌داد. در اردیبهشت ماه 1381 در گروه آزمایش روش آموزش دوجانبه به کار بسته شد و گروه کنترل با روش آموزشی معلم (روش معمولی یا سنتی) آموزش می‌دید. سپس پس آزمون درک مطلب و رشد اجتماعی از هر دو گروه به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون‌های ریورسال، درک مطلب شماره 1 و 2 و مقیاس بلوغ اجتماعی واینلند بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری t مستقل به منظور مقایسه اختلاف میانگین‌های پیش آزمون و پس آزمون هر دو گروه استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که دانش‌آموزان نارساخوانی که با روش آموزش دوجانبه آموزش دیده بودند، درک مطلب و رشد اجتماعی بالاتری نسبت به دانش‌آموزان نارساخوانی که از روش معمولی معلم استفاده کرده بودند، از خود نشان دادند.
واژه‌های کلیدی: آموزش دوجانبه، درک مطلب خواندن، رشد اجتماعی، نارساخوانی
متن کامل [PDF 228 kb]   (995 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/6/1 | پذیرش: 1381/6/1 | انتشار: 1381/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Biabangard E, Shakiba A. he Effect of Reciprocal Teaching on Reading Comprehension and Social Maturity of Fifth - Grade Dyslexic Students in Joveyn - Sabzevar. JOEC 2002; 2 (2) :151-160
URL: http://joec.ir/article-1-493-fa.html

بیابانگرد اسماعیل، شکیبا ابولقاسم. تاثیر روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانش‌آموزان نارساخوان پایه پنجم منطقه جوین سبزوار. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (2) :151-160

URL: http://joec.ir/article-1-493-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710