این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانشآموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار انجام شد. در این پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار تشکیل میداد. از این جامعه 32 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 16 نفری تقسیم شدند، که یک گروه به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر کنترل را تشکیل میداد. در اردیبهشت ماه 1381 در گروه آزمایش روش آموزش دوجانبه به کار بسته شد و گروه کنترل با روش آموزشی معلم (روش معمولی یا سنتی) آموزش میدید. سپس پس آزمون درک مطلب و رشد اجتماعی از هر دو گروه به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمونهای ریورسال، درک مطلب شماره 1 و 2 و مقیاس بلوغ اجتماعی واینلند بود. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری t مستقل به منظور مقایسه اختلاف میانگینهای پیش آزمون و پس آزمون هر دو گروه استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که دانشآموزان نارساخوانی که با روش آموزش دوجانبه آموزش دیده بودند، درک مطلب و رشد اجتماعی بالاتری نسبت به دانشآموزان نارساخوانی که از روش معمولی معلم استفاده کرده بودند، از خود نشان دادند.
Biabangard E, Shakiba A. he Effect of Reciprocal Teaching on Reading Comprehension and Social Maturity of Fifth - Grade Dyslexic Students in Joveyn - Sabzevar. JOEC 2002; 2 (2) :151-160 URL: http://joec.ir/article-1-493-fa.html
بیابانگرد اسماعیل، شکیبا ابولقاسم. تاثیر روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانشآموزان نارساخوان پایه پنجم منطقه جوین سبزوار. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (2) :151-160