[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 107-134 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و پرورش تطبیقی کودکان دارای اختلالات رفتاری
حسین زارع* ، تورج هاشمی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (857 مشاهده)
طیف وسیعی از کودکان استثنایی، کودکان دارای اختلالات رفتاری هستند. اینها کودکانی‌اند که به دلیل آشفتگی‌های هیجانی، دچار تضاد می‌شوند. در نتیجه نیاز به آموزش ویژه دارند. صرفنظر از علل مختلف اختلالات رفتاری، با توجه به پیامدهایی که در خانواده، مدرسه و جامعه دارد، متخصصان و متولیان امور آموزشی درصدد ابداع و اعمال روش‌های مختلف آموزشی و درمانی آن برآمدند. روش‌های آموزشی و درمانی کودکان دارای اختلالات رفتاری دامنه‌ای از دارودرمانی، رفتار درمانی شناختی و ... را شامل می‌شود. در این مقاله طرح روش‌هایی مدنظر است که بیشتر بعد آموزشی و تربیتی دارد. در بین روش‌های تربیتی مختلف، روش‌هایی همچون آموزش والدین، ایفای نقش، حل مسئله (مسئله گشایی) و آموزش مهارت‌های اجتماعی بیشتر مدنظر است. در این مقاله سعی شد برخی از این روش‌ها به صورت واقعی و میدانی تشریح گردد. هدف دیگر مقاله حاضر، توصیف نحوه به کارگیری روش‌های آموزشی کودکان دارای اختلالات رفتاری در کشورهای مختلف است. با توجه به محدودیت‌های موجود، سعی گردید این مهم در برخی از کشورها بررسی گردد. در بحث تطبیق روش‌ها، مهمترین پژوهش‌هایی که در داخل صورت گرفته، مطرح شد. در پایان به بحث و بررسی روش‌های مختلف باتوجه به الگوهای نظری گوناگون و دورنمای آینده آن از دو بعد موضوع و روش شناختی اشاره گردید.
واژه‌های کلیدی: اختلالات رفتاری، روش‌های آموزشی، آموزش و پرورش تطبیقی
متن کامل [PDF 626 kb]   (204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۱/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۸۱/۶/۱ | انتشار: ۱۳۸۱/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare H, Hashemi T. The Compurative Education of the Behavior Disordered Children. JOEC. 2002; 2 (2) :107-134
URL: http://joec.ir/article-1-491-fa.html

زارع حسین، هاشمی تورج. آموزش و پرورش تطبیقی کودکان دارای اختلالات رفتاری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (2) :107-134

URL: http://joec.ir/article-1-491-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790