به منظور بررسی اثر مداخلههای شاختی در پردازش خودکار و تلاشبر دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر با استفاده از آزمون اثر استروپ تعدیل شده به عنوان تکلیف تمرینی و آزمون شمارشی که شاخص اندازهگیری دو نوع پردازش خودکار و تلاشبر بود، تغییرات پردازش در دو گروه هشت نفره از دانشآموزان کمتوان ذهنی پایههای دوم و سوم در یک آموزشگاه ویژه بررسی شد. این دو گروه براساس زمانی که در آزمون شمارش در پردازشهای خودکار و تلاشبر به دست آورده بودند، به صورت گروهی همتا شدند. نتایج آزمون شمارش به عنوان پیشآزمون میزان پردازش خودکار و تلاش بر هر دو گروه در نظر گرفته شد. پس از آن گروه آزمایشی 28 جلسه با آزمون اثر استروپ تعدیل شده تمرین نمود و سپس در هر دو گروه آزمون شمارش به عنوان پس آزمون اجرا شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که تمرین با آزمون استروپ تعدیل شده باعث افزایش سرعت پردازش خودکار و تلاشبر میشود، اما این افزایش سرعت به تکلیف شمارش تعمیم نیافت. البته ضریب منحنی رگرسیون نشان دهنده پیشبینی پذیری سرعت پردازش خودکار و تلاشبر در اثر تمرین در تکلیف شمارش است.
Shahrami A, Motaghian R. The Effect of Cognitive Interventions on Automatic and Effortiful Processing in Educable Mentally Retarded Students. JOEC 2002; 2 (3) :267-286 URL: http://joec.ir/article-1-487-fa.html