هدف پژوهش حاضر، بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلال های پرسشنامه CSI-4 در بین دو گروه از کودکان عادی 14-6 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران و کودکان دارای اختلالهای رفتاری و هیجانی ارجاع داده شده به مراکز بالینی این شهر بود. بدین منظور، تعداد 1080 دانشآموز 6 تا 14 ساله از مدارس ابتدایی و راهنمایی تهران پس از مصاحبه با والدین و بررسی اولیه انتخاب و برای بررسی روانپزشکی به مراکز مورد نظر ارجاع داده شدند و فرم والد و معلم پرسشنامه مذکور توسط والدین و معلمان آنان تکمیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه نشان داد که فرم والد پرسشنامه CSI-4 از روایی مناسب و اعتبار نسبتاً مناسبی برای کودکان ایرانی برخوردار است. علاوه بر این، نتایج حاصل از محاسبه حساسیت، ویژگی و نقطه برش اختلالهای موجود در پرسشنامه CSI-4 نشان داد که فرم والد پرسشنامه در هریک از اختلالهای کاستی توجه بیش فعالی، نوع بیتوجهی غالب، نوع بیش فعالی- غالب، نوع بیش فعالی، لجبازی و نافرمانی، سلوک، اضطراب فراگیر، افسردگی اساسی، افسرده خوبی، اتیسم، هراس اجتماعی، اضطراب جدایی و اختلالهای تک نشانهای همچون هراس خاص، وسواس فکری و عملی و تیک حرکتی کلامی از نقاط برش مناسب با حساسیت و ویژگی بالا برای شناسایی و غربال نمودن کودکان واجد این اختلالها از کودکان سالم برخوردار است. اما فرم معلم این پرسشنامه، با وجود انتخاب بهترین نقطه برش برای هریک از اختلالهای موجود در آن حساسیت و ویژگی همه اختلالهای آن به استثنای اختلال تیک، پایینتر از فرم والدین است
Mohamadesmaiel E, Alipour A. A Preliminary Study on the Reliability, Validity and Cut Off Points of the Disorders of Children Symptom Inventory-4 (CSI-4). JOEC 2002; 2 (3) :239-254 URL: http://joec.ir/article-1-484-fa.html
محمد اسماعیل الهه، علیپور احمد. بررسی مقدماتی اعتبار و روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4). فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (3) :239-254