[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 254-239 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقدماتی اعتبار و روایی و تعیین نقاط برش اختلال‌های پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)
الهه محمد اسماعیل 1، احمد علی‌پور2
1- پژوهشکده کودکان استثنایی
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (8201 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلال های پرسشنامه CSI-4 در بین دو گروه از کودکان عادی 14-6 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران و کودکان دارای اختلال‌های رفتاری و هیجانی ارجاع داده شده به مراکز بالینی این شهر بود. بدین منظور، تعداد 1080 دانش‌آموز 6 تا 14 ساله از مدارس ابتدایی و راهنمایی تهران پس از مصاحبه با والدین و بررسی اولیه انتخاب و برای بررسی روانپزشکی به مراکز مورد نظر ارجاع داده شدند و فرم والد و معلم پرسشنامه مذکور توسط والدین و معلمان آنان تکمیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه نشان داد که فرم والد پرسشنامه CSI-4 از روایی مناسب و اعتبار نسبتاً مناسبی برای کودکان ایرانی برخوردار است. علاوه بر این، نتایج حاصل از محاسبه حساسیت، ویژگی و نقطه برش اختلال‌های موجود در پرسشنامه CSI-4 نشان داد که فرم والد پرسشنامه در هریک از اختلال‌های کاستی توجه بیش فعالی، نوع بی‌توجهی غالب، نوع بیش فعالی- غالب، نوع بیش فعالی، لجبازی و نافرمانی، سلوک، اضطراب فراگیر، افسردگی اساسی، افسرده خوبی، اتیسم، هراس اجتماعی، اضطراب جدایی و اختلال‌های تک نشانه‌ای همچون هراس خاص، وسواس فکری و عملی و تیک حرکتی کلامی از نقاط برش مناسب با حساسیت و ویژگی بالا برای شناسایی و غربال نمودن کودکان واجد این اختلال‌ها از کودکان سالم برخوردار است. اما فرم معلم این پرسشنامه، با وجود انتخاب بهترین نقطه برش برای هریک از اختلال‌های موجود در آن حساسیت و ویژگی همه اختلال‌های آن به استثنای اختلال تیک، پایین‌تر از فرم والدین است
واژه‌های کلیدی: اختلالات رفتاری و هیجانی، پرسشنامه علائم مرضی کودکان، نقطه برش
متن کامل [PDF 383 kb]   (2193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/1/1 | پذیرش: 1381/1/1 | انتشار: 1381/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadesmaiel E, Alipour A. A Preliminary Study on the Reliability, Validity and Cut Off Points of the Disorders of Children Symptom Inventory-4 (CSI-4). JOEC 2002; 2 (3) :239-254
URL: http://joec.ir/article-1-484-fa.html

محمد اسماعیل الهه، علی‌پور احمد. بررسی مقدماتی اعتبار و روایی و تعیین نقاط برش اختلال‌های پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4). فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (3) :239-254

URL: http://joec.ir/article-1-484-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645