مقایسه رشد اجتماعی و اختلالات رفتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی ورزشکار و غیر ورزشکار در شهر تهران
|
زهرا کارگر*1 ، سیده منور یزدی2 ، ابوالقاسم مهرینژاد3  |
1- کارشناس ارشد روانشناسی 2- دانشگاه الزهرا 3- دانشگاه آزاد |
|
چکیده: (4264 مشاهده) |
هدف از تحقیق حاضر یافتن پاسخی برای دو پرسش بود: 1- آیا بین رشد اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت وجود دارد؟ 2- آیا بین اختلالات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت وجود دارد؟ آزمودنیهای این پژوهش متشکل از 45 دانشآموز کمتوان ذهنی آموزشپذیر گروه ورزشکار (42 پسر و 3 دختر) و 45 دانش آموز کمتوان ذهنی آموزشپذیر گروه غیر ورزشکار (42 پسر و 3 دختر) مدارس استثنایی ابتدایی و راهنمای شهر تهران بودند که گروه اصلی به طور هدفمند و گروه غیرورزشکار با استفاده از روش همتاسازی در همان مدارس انتخاب شدند. ابزار به کار گرفته شده مقیاس بلوغ اجتماعی واینلند vsms-v و فرم معلم پرسشنامه 30 سؤالی راتر بود. نتایج حاصل از یافتههای آماری نشان داد که به طور کلی بین رشد اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد. به علاوه افراد ورزشکار با توجه به بالا بودن رشد اجتماعی به نسبت اختلالات رفتاری پایینتری دارند. در حالی که دانشآموزان کمتوان ذهنی غیرورزشکار رشد اجتماعی پایین و اختلالات رفتاری بالایی دارند. یعنی فعالیت ورزشی رابطه معکوسی با اختلالات رفتاری دارد. |
|
واژههای کلیدی: کمتوان ذهنی، ورزش، رشد اجتماعی، اختلالات رفتاری |
|
متن کامل [PDF 381 kb]
(1140 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/12/12 | پذیرش: 1381/9/20 | انتشار: 1381/11/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|